Diane Kooistra 21 juli 2024
Duizend kleine keuzes van Tamera Alexander
@van Wijnen uitgeverij

Tamera Alexander is een Amerikaanse auteur van christelijke fictie, gespecialiseerd in het inspirerende romantiekgenre. Ik had vorig jaar het geluk dat ik de Belmansion trilogie mocht lezen. Ik schreef toen:” Een heerlijk verhaal dat echt uitnodigt om te lezen er zit ook een behoorlijke laag diepgang in. En in de hele serie zit een mooie opbouw.”

Over Duizend kleine keuzes. De eerste hoofdstukken gaan over Claire die door haar man voor keuzes wordt gesteld, keuzes die ze niet wil maken maar omdat ze nog steeds in haar huwelijk gelooft volgt ze hem waar hij naar toe gaat. Het verhaal van Charlotte laat nog even op zich wachten maar zij komt op een bijzondere manier in het verhaal terecht. Alleen daardoor al is dit boek echt bijzonder. Er zit een stuk spanning en mysterie in dat op een onverwacht moment komt. De nostalgie van “Het zuiden” met eigen waarden en normen, independance day en oude mansions maken het een heerlijk verhaal om te lezen. Het verhaal van Charlotte laat zien welke strijd hiervoor geleverd is.
Het verhaal van Charlotte wordt vooral bekend door een dagboek. Een persoonlijk verhaal over een onveilige situatie in 1865, ze helpt andere mensen ondanks dat ze zelf gevaar loopt. Hier komt onder andere The Underground railroad ter sprake, de ontsnappingsroute voor slaven. Dit is een historische roman met een hele mooie mix van historie en romantiek.
Het boek eindigt met een persoonlijk woord, gebed en gespreksvragen waardoor het heel mooi afgerond wordt.

“Er zat een inktvlek op de bladzijde, alsof de schrijfster hier over haar volgende woorden had nagedacht. Toen ik die las wist ik waarom.”

Tamera Alexander heeft een roman geschreven waar echt aandacht aan besteedt is. Haar boeken hebben een flinke laag nostalgie en romantiek maar laten ook de strijd zien die vrouwen in verschillende tijden meemaken.
Ze kiest ervoor om de verhalen niet echt door elkaar te vlechten maar om echt ruimte te maken voor beide verhalen. Door ze vanuit de dames zelf te vertellen, in de ik-vorm wordt het persoonlijker en paste het geheel in de sfeer van het boek.

Claire en Charlotte vertrouwen tijdens hun keuzemomenten in hun leven op Gods goedheid maar, laten zien dat het ongeduld van de mens zelf ervoor kan zorgen dat er ook vragen zijn. Waarom heeft God ze hier naartoe gebracht? Mooie gesprekken kunnen hiervan het gevolg zijn, dit boek is zeker geschikt als leesclubboek.
Alexander kan personen in het verhaal heel goed in een bepaalde tijd plaatsen. Door haar mooie zinnen krijgt ze het ook voor elkaar om de lezer te ontroeren en regelmatig te bemoedigen. Er zitten in dit verhaal kenmerken van Ruth en Esther, bekende verhalen uit de Bijbel. Ze vertelt over krachtige vrouwen, moeilijke keuzes en de kracht om hulp te vragen.

Duizend kleine keuzes is een boek om de tijd voor te nemen, het is een Christelijke historische roman over Gods liefde en naastenliefde in verschillende vormen. Tamera Alexander heeft twee mooie verhalen geschreven en met elkaar verbonden door een dagboek. Verhalen waarin hoofdpersonen bepalende keuzes maken en zij laat de lezer intens meeleven.

Meer recensies van Diane Kooistra