Geef me een teken is een mooie start van deze serie die luchtig is met een vleugje Zen.

Diane Kooistra 16 september 2024
Michon Voncken is getrouwd en moeder van twee zoontjes. Ze houdt van Yoga, natuur en een terrasje bezoeken. Met Geef me een teken deed ze mee aan de magische zomer schrijfwedstrijd van De verhalenfabriek.

Pippa heeft een bureau voor influenzers en werkt van deadline naar deadline. In de liefde heeft ze weinig geluk en zit ze het liefst met twee vriendinnen die net zo druk zijn maar dan anders elke zaterdag cappuccino te drinken op het terras. De cappucinoclub is hiermee een feit.
Als ze een uitnodiging krijgt voor een retraite reis neemt ze die met beide handen aan hoewel dat spirituele gedoe eigenlijk niets voor haar is. Ze vertrekt uit de wereld van deadlines, social media en stress en komt in een wereld vol rust, natuur en yoga terecht. Daar komt ze zichzelf heel erg tegen maar wie ze ook tegenkomt….dat is de chefkok achter de heerlijke veganistische gerechten, Joost……

“Pippa voelt hoe kriebels in haar buik omhoog borrelen en kleine stukjes van de muur doen afbrokkelen.”

Welkom in de cappuccino club! In dit eerste deel staat Pippa centraal, een vrouw die ieders vriendin zou kunnen zijn. Ware het niet dat haar vertrouwen in medemensen behoorlijk aangetast is door wat er ruim voor dit verhaal speelt gebeurd is. Ondanks alles neemt ze elke week tijd voor haar beste vriendinnen. Totdat dat niet meer lukt want de deadlines gaan voor.
Tijdens dit mooie en beeldend geschreven verhaal waarin meeleven met Pippa en de anderen die hierin een rol spelen komt een belangrijk thema naar boven dat voor velen herkenbaar zal zijn. Voncken weet heel goed te vertellen wat er speelt, ook achter een glimlach. Ze doet dat door juist niet in detail het verleden terug te laten komen en dat zorgt voor een boek dat vlot leest. Ze laat de verschillende werelden goed zien en maakt het vluchtige leven van een influenzer zichtbaar zonder er zelf een oordeel over te vellen. Dat zet ze tegenover een leven vol Zen, een bubbel dat rust geeft. Pippa zit tussen beide werelden in. Wat wil ze gaan doen?
De lezer wordt hierin echt meegenomen en hoopt dat Pippa het juiste zal kiezen.
Als Pippa steeds beter met Joris, de chefkok overweg kan reageert de organisator Sylvie steeds minder zen. Zij is een beetje een karikatuur van zichzelf. Heerlijke tegenhanger voor Pippa.
Op het einde komt alles bij elkaar en gelukkig ook niet te snel met een zoentje en we leven nog lang enz. maar door een stukje diepgang en de hoofdpersoon te laten ontdekken dat ze eerst voor zichzelf moet gaan zorgen voordat ze de volgende stap neemt. Juist dit geeft deze serie iets extra’s. Ik zou er ook niet klaar mee zijn na dit deel en ik ben blij dat er meer delen zullen volgen.

Meer recensies van Diane Kooistra