Aan het einde gun je iedereen zo’n handboek.

Diane Kooistra 17 februari 2024
Handboek met loeigoeie informatie van Janneke Spijkerboer
@de verhalenfabriek

Janneke Spijkerboer houdt van schrijven en zo kwam ik haar al eens tegen op het podium van een van de schrijfwedstrijden. Hoe leuk is het als iemand daarna een boek kan gaan schrijven.

“ Ik maak me gek met allerlei gedachten over het lot van de hooglanders. De dieren moeten ergens zijn en ze zijn nog in leven, dat voel ik gewoon.”

Het verhaal gaat over dierenverzorgster Nikki die bij de vlinders in Artis werkt, als ze wordt ontslagen krijgt ze een baan op een zorgboerderij waar ze niet alleen moet zorgen voor Schotse Hooglanders maar ook een aantal cliënten moet begeleiden. Om haar te helpen heeft haar vriendin een boekje voor haar gemaakt. Het handboek met loeigoeie informatie. Maar zal dat boek ook helpen als ze haar grote liefde tegenkomt???

De situatie waar Nikki uitkomt is ontroerend, hilarisch maar vormt haar ook als persoon waardoor ze vrij onzeker is. Niet geaccepteerd door haar familie omdat ze niet op mannen valt en ook nog door een aantal domme acties haar baan kwijt.
Dan gaat ze een nieuwe uitdaging aan, gebaseerd op leugens wat ook een stukje spanning met zich meebrengt.
Dit is een tussendoortje met meerdere onderwerpen om even over na te denken maar ook een om gewoon heerlijk van te genieten. Het boek geeft de lezer een echt feelgood gevoel en de personages zijn voldoende uitgewerkt. Er is voor de lezer ook genoeg om zelf in te kunnen vullen.
De liefde voor mens en dier is goed aanwezig in het boek en maakt dat het een fijn verhaal is om te lezen. Niet iedereen is perfect en dat hoeft ook niet. De beperkingen van de cliënten en de eerlijkheid dat het best lastig kan zijn om hiermee om te gaan, zijn met respect beschreven en op zo’n manier dat het ook echt voor te stellen is.
Aan het einde gun je iedereen zo’n handboek.

Meer recensies van Diane Kooistra