Help me is een filmische thriller dat de lezer meeneemt in een perfecte achtbaan.

Diane Kooistra 28 augustus 2024
Ilse Ruijters wist in 2022 zoveel promotie voor haar boek Minnaar te genereren dat ze in de provincie Flevoland de shortlist van de Vrouw in de Media Award haalde. Om lezers mee te nemen in het schrijfproces van Help me maakt ze de Ilse Ruijters Podcast. Met vier prijzen en talloze nominaties voor haar boeken is ze niet meer weg te denken uit de Nederlandse thrillerwereld. Help me is haar vijfde boek.

Roosmarijn heeft alles voor elkaar, getrouwd, gezonde dochter en een goede baan als advocaat waarbij ze met name psychiatrische patiënten bijstaat totdat een briefje dat in haar handen gedrukt wordt met de woorden “Help me!” alles overhoop gooit. Het lijkt alsof alles haar tegenzit en niemand haar geloofd. Terwijl ze zoekt naar antwoorden laat ze eerdere gebeurtenissen in haar gedachten passeren en komt ze tot een verbijsterende conclusie.

“Wij denken niets. Wij leggen alleen verbanden.”

Zo fijn als je gelijk het boek in gesleurd wordt.....vanaf bladzijde 1 is er geen ontkomen meer aan. Niets inleiding niets lang voorwoord, Actie!

Een lekkere dikke thriller met een bijzonder mooie cover. Een blauwe vlinder
Er zijn veel thrillers over mensen waarbij lijkt dat alles goed voor elkaar is en dat er dan iets gebeurd dat alles overhoop haalt. Vaak volgt er dan een politieonderzoek en wordt het opgelost. Waarop valt deze thriller dan op?
Deze valt op omdat Ruijter vanaf het eerste moment al de nodige verwarring schopt en het de hoofdpersonen heel erg moeilijk maakt. Gewoon door een simpel gebrek aan een mobieltje. Maar de hoofdpersoon heeft ondertussen al zo’n gunfactor bij de lezer waardoor stoppen met lezen niet meer aan de orde is.
Ruijters vertelt heel indringend over het onderwerp gaslighten; een vorm van psychologische manipulatie waarbij de pleger er, al dan niet bewust op uit is het slachtoffer (tegenstander) mentaal te ontredderen. Ze weet dat heel mooi te verwoorden in een constante verwarring.
De verwarring die Ruijters schept vanaf het eerste hoofdstuk is heel goed bedacht
De lezer weet op een gegeven moment net als Roosmarijn niet meer wie ze moet geloven en wie haar vriend of vijand is. En de tijd tikt want er is gevaar..
Alles in dit verhaal zit heel strak in elkaar en regelmatig zijn er details die de nodige verwarring scheppen.
De soms letterlijke beschrijvingen van de gesprekken en de gevechten vervelen geen moment en zorgen ervoor dat de lezer meebeweegt in de hoofdstukken. Toch weet ze ondanks dat de informatie gedetailleerd wordt weergegeven de vaart erin te houden.

Meer recensies van Diane Kooistra