Het boek is er nu als kalender! Een pareltje voor aan de muur

Diane Kooistra 21 februari 2024

Richard Scarry maakte in de vorige eeuw veel afwisselende kinderboeken waarvan er een aantal als gouden boekje zijn uitgebracht. Met titels als Konijntje kattenkwaad, Rolle Bolle beest of met zijn vele tel-en kijkboeken raakte hij kinderen decennialang met zijn antroposofische tekeningen. Deze tekeningen zijn opvallend en veel mensen hoeven alleen maar naar de tekeningen te kijken om zijn stijl te ontdekken.
De teksten van deze kalender (en het originele boek) zijn geschreven door Ole Risom en vertaald door Mascha de Vries.
Ole Risom was in de vorige eeuw een van de meest bekende auteur van teksten in kinderboeken. Zijn teksten in de boeken van Scarry zijn kort en krachtig. Hij woonde in Kopenhagen.
Mascha de Vries heeft veel boeken vertaald voor uitgeverij Rubinstein.

“In Maart lach ik naar de plassen,
En de plassen lachen terug.”

Het boekje Ik ben een konijn kwam uit in 1963 en op dit boekje is deze kalender gebaseerd.
Elke maand een leuke plaat met een korte tekst en ruimte voor notities bij belangrijke datums is het een goed bruikbare kalender.
Elk seizoen heeft ook zijn eigen kenmerken en dat geeft aan deze kalender ook een mooi leermomentje.
De tekeningen zijn in rustige kleuren uitgevoerd
Het is eigenlijk het bekende goudenboekje in het groot waardoor dit een mooie aanwinst is voor de verzamelaar maar ook een bijzonder cadeau kan zijn voor in de babykamer of kinderkamer.

Meer recensies van Diane Kooistra