Zo ontroerend vanuit Jeanne zelf ervaren en opgeschreven.

Diane Kooistra 11 september 2024
Katherine Chen schrijft fictieve historische romans, in 2018 kwam haar boek over Mary B. uit, een verhaal over de middelste zus uit Pride and Preduce. Dit boek is (nog) niet vertaald in het Nederlands. In 2022 kwam het boek Jeanne uit. Ze schreef ook voor diverse bekende dagbladen zoals New York times en Los Angeles Review.

Jeanne groeit op als boerendochter in een gezin in 1422. Het gezin kent weinig liefde en het leven is hard, Dat doet haar ertoe besluiten om een andere weg in te gaan. Een weg waardoor ze eeuwen later nog herinnerd wordt en er nog steeds over haar geschreven wordt. Een eenvoudig boerenmeisje dat het Franse leger naar de overwinning leidt…..maar waar ze uiteindelijk een hele hoge prijs voor zal betalen…..

Het mooie van fictieve historische romans is dat de meeste lezers weten hoe het verhaal af zal lopen. Het maakt nieuwsgierig naar hoe een persoon in die tijd geleefd heeft en waarom haar dit overkomen is. Chen weet dat heel goed te beschrijven in deze boeiende en indrukwekkende roman. De oude cover heeft hierbij mijn duidelijke voorkeur omdat die de sfeer heel mooi weergeeft en een liefhebber van historische fictie zal aanmoedigen om het boek te lezen.

“Over honderd jaar zal mijn naam de Engelsen nog steeds doen beven en zal mijn eigen volk me toegenegen herdenken, met trots en liefde.”

Het gaat uiteindelijk om de inhoud en dat is een heel mooi maar ook uitgebreid verhaal. Dat is ook nodig om het karakter van de hoofdpersonen door middel van verschillende situaties en persoonlijke groei weer te geven. Deze zijn ook heel goed historisch opgeschreven, haar wrede vader die toch een zachte kant lijkt te hebben en haar oom die er voor haar is, Later de mensen waar ze mee vecht en op het laatst de mensen die haar veroordelen op basis van bijgeloof. Van heldin wordt ze ineens gezien als een heks. Zo ontroerend vanuit Jeanne zelf ervaren en opgeschreven. Ze blijf ondanks alles een gevoelige vrouw en in haar hart een jong meisje.
CHen laat bepaalde gebeurtenissen achterwege om op andere zaken die belangrijk zijn voor het verhaal meer aandacht te geven. Dat laat respect voor de hoofdpersoon zien.
Het boek laat de lezer verbazen en het is de auteur gelukt om de spanning goed vast te houden. Van de innerlijke strijd van een meisje dat anders is dan haar tijdgenoten tot de spanning van veldslagen en historische ontwikkelingen. Het einde is dan bitterzoet, maar zo is het nu eenmaal gegaan.

Jeanne is een boek dat de geschiedenis van een sterke vrouw op een bijzondere manier bij de lezer brengt.

Meer recensies van Diane Kooistra