Een boek voor de liefhebbers van romans waarin het lijkt alsof je de personen zo tegen zou kunnen komen tijdens een vakantie in Zweden.

Diane Kooistra 11 juni 2024
Midsommar van Esther Stui

Esther Stui heeft ondertussen een mooie stapel romans op haar naam staan.
Ik las eerder Zonsondergang en schreef:” Zonsondergang is een mooi en romantisch verhaal met een spannende onderlaag.”
Daarna stuurde ze eind vorig jaar God Jul op. Het eerste deel van de Zweden serie. Daarin leert de lezer Svea kennen. Ik schreef:” Mooie Kerstroman die verder gaat dan in eerste instantie gedacht werd.”

Hoewel het een serie is, zijn niet de personages maar is het land Zweden de verbindende factor. Dat zorgt ervoor dat de lezer de delen los kan lezen maar dat niet gaat doen want elk deel voegt wat toe aan het complete verhaal.
De cover is een heerlijk zomers plaatje, compleet met aardbeien en bloemen. Maar het binnenwerk is heel goed verzorgd met een afbeelding boven elk hoofdstuk. Door de auteur zelf ontworpen vol aandacht om er zo echt een mooi boek van te maken.

In dit deel gaat het om de vertaalster Svea die na een nare periode naar Zweden vertrekt om in het huis van haar grootouders te gaan verblijven.
Ze ontmoet weer oude bekenden die haar vol warmte onthalen en blij zijn dat ze er weer is. Door het ophalen van jeugdherinneringen en haar dagen midden in de bossen en al zwemmend in het meer achter het huis vindt ze zichzelf langzamerhand weer terug.
Ze heeft een nieuwe buurman waarmee de eerste aanvaring niet soepel verloopt maar daarna gaat de communicatie steeds beter.
Een nieuw begin betekent ook nieuwe mannen in haar leven. Geen warme feelgood zonder mooie liefde maar wie…daarover wordt de lezer lekker lang in spanning gelaten.

Midsommar is het de viering van de zomerzonnewende en in Zweden wordt dat op 21 juni groots gevierd. Esther Stui, die zelf ook een huis (en een Viking) in Zweden heeft weet de sfeer van de bossen, natuur, omgangsnormen en cultuur goed over te brengen op de lezer.
Ze neemt tijdens het schrijven een aantal boeiende thema’s mee zoals ongewenste kinderloosheid, pesten en eenzaamheid of die nu zelf gekozen is of niet.
De manier waarop twee mannen met elkaar de voorgeschiedenis van Svea delen door middel van een gesprek is een prettige manier om de hoofdpersonage van dit boek nog veel beter te leren kennen en te begrijpen. En de lezer wordt niet afgeleid door dit verhaal want het past allemaal als een puzzel in elkaar. Dat iemand zo het verhaal van iemand anders deelt is wat apart maar het voegt voor het hele verhaal heel veel toe.
Het is een ontroerend verhaal over jezelf ontdekken maar ook oog hebben voor de ander. En het eindigt in een warm, best verrassend plot. Echt iets voor de liefhebbers van romans waarin het lijkt alsof je de personen zo tegen zou kunnen komen tijdens een vakantie in Zweden.
Midsommar is ook een verhaal over naastenliefde en liefde voor een heel bijzonder land. Net als bij het vorige deel, gaat dit boek ook verder dan de lezer in eerst instantie zal verwachten. En dat alles verpakt in een heerlijke sfeervolle feelgood.

#midsommar #feelgood #roman #zweden #estherstui #dianesboekenhoekje #lezen #recenseren #recensie #lezen #bloggen

Meer recensies van Diane Kooistra