Een leuke kennismaking met bijzondere dieren

Diane Kooistra 07 augustus 2024
Bonnie Bader woont in New York. Ze heeft meer dan vijftig boeken geschreven waaronder Gouden Boekjes maar ook de Amerikaanse Who is serie. Als ze niet schrijft geeft ze les in schrijven of ze bezoekt scholen om over schrijven en lezen te vertellen.

Steph Laberis is gespecialiseerd in het tekenen voor kinderen. Haar werk staat bekend om haar gevoel voor fantasie, humor en expressieve (meestal dierlijke!) personages. Steph doet vrijwilligerswerk in haar plaatselijke dierenziekenhuis.

Dit gouden boekje is, zoals we gewend zijn, goed uitgevoerd met de herkenbare gouden band. Het is een informatief boekje over walvissen. En staat vol informatie over de soorten, waar ze leven, hoe ze eten en er worden bijzonderheden vermeld.
Voor veel kinderen is het moeilijk om voor te stellen hoeveel zes meter is, de lengte van een potvis. Door er praktische voorbeelden bij te geven als een volwassen giraffe, olifant of de lengte van drie bussen achter elkaar kunnen kinderen zich beter inbeelden hoe gigantisch groot deze zoogdieren zijn.
Door blauw in allerlei tinten te gebruiken en natuurgetrouwe tekeningen met accenten te laten zien worden het verhaal en de tekeningen een mooi geheel.
Het boek is een mooi middel om het gesprek aan te gaan over deze dieren en de natuur.

Mijn gouden boekje over Walvissen laat kinderen op een mooie manier zien dat er wel heel bijzondere dieren op aarde zijn waar we zuinig op moeten zijn.

Meer recensies van Diane Kooistra