Het is echt een verhaal vanuit de jongeren verteld

Diane Kooistra 30 juli 2023
Hinke van Abbema is een Rotterdamse schrijver, spreker en theoloog. In 2019 kwam haar debuutroman 'Door jou ben ik mij' uit. Een boek dat de worsteling en de schoonheid beschrijft van een achttienjarige jongen Jona die homo en christen is.
Dat boek mocht ik ook lezen en ik schreef:
“Ik ben aangenaam verrast door haar open manier van schrijven.”
Daarna schreef ze Ik geloof in jou dat gaat over Sarah en Aicha die beiden worstelen met de liefde en zichzelf kunnen zijn.
“Hinke Abbema heeft de kern waar dit verhaal om draait goed vast weten te pakken.”

In haar derde boek Mijn toekomst is Roos staat de broer van Jona uit Door jou ben ik mij centraal. Hij heet Lucas en zijn beste vriend Peter heeft genderdysforie. En na een aantal gesprekken besluit Peter op haar nieuwe school verder door het leven te gaan als Roos. Maar daarmee is het nog niet klaar want alles verandert, iedereen heeft er een mening over en vindt er wat van. Klasgenoten die haar kenden als Peter en leraren die het niet willen begrijpen spelen een grote rol voor Roos en Lucas.
Er moeten besluiten worden gemaakt en er moet lang gewacht worden op de juiste behandeling en begeleiding. Een wachttijd die Roos bijna niet vol kan houden. Lucas helpt waar hij kan en de lezer leeft mee tijdens hun tienertijd. Lucas heeft zelf ook zaken waar hij mee bezig moet gaan maar vergeet zichzelf omdat hij zo met Roos bezig is totdat zij ingrijpt.
Geluk met ouders en vrienden die het accepteren maar verdriet om mensen waar ze van houden hen veroordelen. Deze gevoelens geeft Hinke Abbema goed weer zonder erin te blijven hangen.

“Die regels over wat voor meisjes is en wat voor jongens zijn echt dikke onzin. We bepalen zelf wie we zijn.”

Het hele verhaal beslaat bijna 7 jaar maar Hinke weet dat mooi te overbruggen door ook sprongen in de tijd te maken. Het is echt een verhaal vanuit de jongeren verteld, Lucas en Roos komen afwisselend aan het woord. Deze jongeren zijn allemaal Christen en uit het verhaal en hun keuzes speelt dat een grote rol.
Ze krijgen, net als Jona toen, best wat weerstand vanuit de kerk. In een ontroerend hoofdstuk dat zeker 2 keer gelezen is wordt uitgelegd wat er nu belangrijk is in het geloof.
Het is onder andere daardoor echt een boek dat personen die met vragen over zijn, hen of haar gender bezig zijn of iemand in hun omgeving kennen of voor personen waar dit allemaal onbekend terrein voor is. Het boek maakt zelfs een zijsprongetje naar gelijke rechten voor vrouwen als iemand zegt dat Roos een stapje terug doet als ze een meisje wordt, Dat hakte er best in en werd even bij stilgestaan. Waar zijn we mee bezig? Deze en alle onderwerpen maken het een compleet boek dat iedereen zou moeten lezen maar ook heel goed zal zijn om samen te lezen in een leesclub of bijbelgroep. Wat zal er daar veel besproken worden!

Hinke Abbema heeft een hele open schrijfstijl waar ze nog meer in gegroeid is in dit derde boek, het verhaal houdt de lezer vast en de personen zijn echt. Met hun boze en soms onbegrijpelijke buien. Impulsieve acties en reacties. Ze heeft zich echt in deze leeftijdscategorie verdiept en laat zien wat echte vriendschap inhoudt. Ze schrijft met veel respect voor de personen in haar boek en in het nawoord met veel liefde voor alle mensen die haar geholpen hebben.
Moeilijke zaken als problemen rondom gender en sexualiteit zijn aan de orde, net als zelfbeschadiging en nare gedachten.

Hinke Abbema geeft in haar nawoord aan hoe haar uitgebreide research eruit heeft gezien en dat ook zij hulp heeft gehad van veel personen. Ze laat ook internetadressen en telefoonnummers achter waar lezers hulp kunnen zoeken.

Meer recensies van Diane Kooistra