Een fijn hulpmiddel om gesprekken voor te bereiden, te voeren en te evalueren.

Diane Kooistra 26 augustus 2024

Oren Jay Sofer leidt retreats en workshops oer mindful communiceren. Hji ontwikkelt ook mindfulnesstrainingen voor apps en organisaties en woont in Richmond, Californië

Er zijn veel boeken over communicatie, vaak vol met richtlijnen en adviezen. Dit boek zit net wat anders in elkaar. Het bevat duidelijke maar vooral praktische stappen die de lezer kan zetten om tot een betere en vooral rustigere manier van communiceren te komen.
Sofer maakt tijdens het schrijven veelvuldig gebruik van mooie quotes van bekende personen zoals Martin Luther King JR en Bruce Lee. Daarmee wordt elk hoofdstuk van het boek ingeleid. Het zijn regels die terug komen in het verhaal dat Sofer daarna vertelt.
Het boek is op zichzelf overzichtelijk ingedeeld in vier delen met in totaal veertien hoofdstukken waarin op het einde alles samen komt.

Het begint met aanwezig zijn, een basishouding hebben die openheid uitstraalt en niet werktuigelijk reageren. Want dan ben je er niet.
Zo beginnen de lessen van Sofer, duidelijk en helder. Sofer stelt ook dat er verschillende principes zijn die invloed hebben op onze communicatie, een van zijn voorbeelden is: Hoe bewuster we zijn, hoe meer keus we hebben. En dat heeft onder andere te maken met het tempo van de moderne samenleving.
Hij begeleidt deze principes met oefeningen die passen bij Mindfulness en voor velen herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld om versplintering tijdens een gesprek te voorkomen.
Hij stelt de lezer ook vragen waardoor er goed nagedacht kan worden over bijvoorbeeld Hoe word ik minder defensief?
Wat is dan het praktische waar ik het in het begin over heb? Nou, hij laat in het hoofdstuk Praat over wat ertoe doet door middel van praktische voorbeelden zien hoe een behoefte die negatief verwoord is omgebogen kan worden in een positieve bewoording. En op het eind staan samenvattingen en duidelijke overzichten die helpen bij het nog eens terugbladeren. Het is namelijk geen boek om in een paar dagen uit te lezen, het is een boek dat op het nachtkastje ligt, een boek om regelmatig mee te oefenen en als ondersteuning ter voorbereiding op een moeilijk gesprek.

Mindful communiceren is een fijn hulpmiddel om gesprekken voor te bereiden, te voeren en te evalueren.

Meer recensies van Diane Kooistra