Een spannende coming of age roman

Diane Kooistra 06 augustus 2024
Een spannende coming of age roman

Notities van een hikikomori van Gerrit Hoogstraaten
Uitgeverij de Brouwerij @gerrithoogstraaten8 Gerrit Hoogstraaten

Gerrit Hoogstraaten heeft al diverse romans op zijn naam staan zoals Wie vleugels heeft en Wat kan ons gebeuren. Een krantenartikel waarin een moeder vertelt over haar zoon die al zes jaar zijn kamer niet uitkomt inspireerde hem tot dit boek.

Hikikomori betekent letterlijk in het Japans. Opgesloten in het eigen huis.
De ik figuur is een jongen van 20 die voornamelijk op zijn kamer leeft tot frustratie van zijn moeder die letterlijk op de deur van zijn kamer staat te bonzen. De jongen kijkt zelf uit naar Morgen. Dan zal alles veranderen. In de hele wereld. Hij vertrouwt hierin volledig op de online community van lotgenoten. De Hikikomori.

"morgen is de grote dag"

Maar voor het morgen is wordt de lezer meegenomen in gedachtes en onderzoeken die gaan over de visie van deze groep tov de huidige samenleving.
Er moet wel besef zijn dat het hier om een hoogbegaafde jongen gaat die verder denkt dan de gemiddelde adolescent.
Hoogstraaten geeft in het nawoord ook aan dat deze jongeren vaak de stempel Autist krijgen.
Het boek leest prettig, rustig geschreven in soms wat moeilijke woorden. Het laat de lezer nadenken over zaken die vanzelfsprekend lijken maar dat niet zijn. Filosofische en poëtische zinnen komen voorbij. Om bij stil te staan.
Zijn gedachtegangen zitten soms op het randje van het bizarre, en zijn andere visie op de samenleving raken de randjes van wat wel een complottheorie lijkt te zijn.
Er wordt gesproken over onze en jullie alsof er een parallelle universum is ontstaan Aan alles is gedacht van een nieuwe geopolitiek tot rituelen.
Het boek is heel logisch en geordend opgebouwd, alsof de ik-figuur alles voor zichzelf nog even op een rijtje wil zetten. Is er aan alles gedacht? Het lijkt er wel op.

De spanning van het verhaal zit hem in of alles doorgang zal vinden. Daarvoor is het echt de moeite waard om het boek zelf te lezen. En er nog lang over na te denken.

Hoogstraaten heeft zich helemaal ondergedompeld in de gedachten van een jongen van 20 en daar een bijzonder verhaal omheen gebouwd.
Waar halverwege werd gedacht waar het verhaal naartoe zou gaan komt op het einde alles op een mooie manier bij elkaar.
Coming of age is een genre binnen literatuur en film dat zich richt op de psychologische en morele groei van de hoofdpersoon, vaak van jeugd tot volwassenheid. En daar past dit boek heel mooi tussen.

Meer recensies van Diane Kooistra