Diane Kooistra 21 augustus 2024
Onmisbaar van Mirjam Kooijman
Scholten uitgeverij

Let op: dit is deel 2 van de serie dus het kan zijn dat je in deze recensie iets leest wat in deel 1 gebeurd is.

Mirjam Kooijman is echtgenote, moeder en basisschooljuf en ze heeft bij uitgeverij Scholten vier romans uitgebracht, te weten; Missie, Onmisbaar, Kleur en Trouw.
Daarvoor schreef ze de roman Rebecca.
Ik las eerder het boek Missie;
Missie is een Young Adult roman die doet denken aan de boeken van Leni Saris van vroeger in een modern jasje.

In Onmisbaar staat Jiska centraal, in het begin neemt Kooijman de lezer mee in het leven van een gezin dat vijf jaar na het overlijden van hun moeder en vrouw probeert om met alles om te gaan, een meisje van vijf dat in haar nuchtere woorden haar oudere zus laat zien waar het om gaat. Maar ook Jiska die naast zus en dochter ook een opleiding probeert te halen met stages in het ziekenhuis. Voor de liefde heeft ze geen tijd, dat brengt namelijk ook allerlei andere dilemma’s met zich mee. Ze legt haar zorgen tijdens gebed bij de Heere en probeert een oplossing te vinden.

Na Missie las ik met veel plezier het boek Onmisbaar. In het begin erg ontroerd door het bezoekje van Jiska en haar zusje op het kerkhof maar daarna met een lach en een traan omdat je de levens van het gezin volgt. De schrijfstijl van Mirjam Kooijman leest heel prettig, ze geeft geen lange uitleg bij alles wat er gebeurt is maar deelt mondjesmaat verhalen uit heden en verleden waardoor de aandacht echt bij het verhaal blijft.
Een heel gewoon gezin, het zouden jouw buren kunnen zijn of iemand van de kerk. Het gaat in dit boek over naastenliefde, omkijken naar elkaar. De verschillende levensfasen waar de hoofdpersonen in zitten zijn en waarin ze het verdriet verwerken voor velen herkenbaar.
De thema’s uit het boek Rouw, verlies en verdriet komen op een mooie manier in ter sprake en door de open en eerlijke schrijfstijl waarin ze ook ze twijfels van de hoofdpersonen deelt is het voor lezers van young adult boeken zeer geschikt.
Dit boek is onderdeel van een serie maar de boeken zouden best los van elkaar gelezen kunnen worden omdat er steeds een andere hoofdpersoon centraal staat. Maar dan heeft de lezer wel veel moois en groei van personages gemist.

Meer recensies van Diane Kooistra