Wat een spanning en wat een plot!!

Diane Kooistra 05 augustus 2024
Pas maar op voor de boze wolf van Marcelle Kleine
Blogtour van De Crime Compagnie

Marcella Kleine schrijft thrillers, feelgood novellen en waargebeurde verhalen. Vaak laat ze haar personages balanceren op de scheidslijn tussen goed en kwaad. Titels van haar hand zijn onder andere Vilein en Bloedwraak maar ze schreef ook voor andere genres zoals feelgood.

Voor Imke komen de berichten over de terugkomst van de wolf in Nederland heel dichtbij als de wolf rondom hun dorp hobbyboerderij bezoekt. De wolf valt schapen aan en later ook een mens. Ondertussen wordt ze geplaagd door iemand die zich de Wolvenman noemt, na een nare gebeurtenis van een paar jaar terug lijkt hij wakker te zijn geworden. Ze moet er snel achter komen wie het is voor het te laat is.

“Bij die gedachte kom ik tot het volle besef dat het te laat is. Mijn demon is gekomen om met míj af te rekenen.”

Het staat in de kranten, vandaag ook weer maar sinds het boek Pas maar op voor de boze wolf gelezen is, komen nieuwsberichten hierover echt heel anders binnen. Kleine heeft voor het schrijven van dit boek een hoofdpersoon die zo grillig en onvoorspelbaar is en geen mens is. De wolf, Imke en haar gezin zitten in een strijd gewikkeld waarin spanning en angst de boventoon voeren.
Dan doet “De wolvenman” zijn intrede. Hij en Imke delen een geheim en zij is als de dood dat het uit zal komen. Ze is zichzelf niet meer en Kleine weet dat heel subtiel weer te geven en maakt daarbij gebruik van een tegenpool in het verhaal. Stukjes tekst in schuin geschreven vorm laat de lezer gelijk weten dat er iemand anders aan het woord is. Verder is alleen Imke aan het woord waardoor er onvoorspelbare zaken gebeuren.
De wolf is een dier dat tot de verbeelding spreekt totdat je er tegenover staat.
De wolf is in dit boek ook een synoniem voor het slechte in het verhaal, terwijl het dier niet de misdadiger is. Het zet de lezer aan het denken over dit thema.
Het gaat in dit boek echter niet alleen om de wolf, Imke lijkt voor de lezer soms onlogische keuzes te maken uit angst voor ontdekken. Zodra de lezer erachter komt wat dit geheim is zal er nog meer empathie met Imke zijn.
En dat nadert het einde, een boerderij is niet voor iedereen een veilige plek. Wat een spanning en wat een plot. Goed bedacht en goed neergezet.
Er wordt met spanning uitgekeken naar een nieuwe thriller van Kleine, zij kan dit!

Meer recensies van Diane Kooistra