Plus 1 is een heerlijk zomers verhaal dat van mij het cijfer 9 krijgt!

Diane Kooistra 11 augustus 2024
Vandaag komt het tussendoortje Plus 1 van Sabine Zwaan uit en ik mocht hem al lezen. Sabine Zwaan is al bekend bij liefhebbers van tussendoortjes, maar wist je al dat ze gek is op katten, Disneyfilms en dat ze een Swifty is?

Fleur geeft haar leven een cijfer en als haar eigen leven van een 9 naar een 1 gaat in een paar uur tijd vertrekt ze naar de enige persoon die haar wel welkom heet. Haar oma.
Oma’s huis is geen negen maar oma’s hart is een 10!
Fleur wordt liefdevol opgenomen in het dorp waar oma woont en ze leert de wereld zonder social media kennen.

De lezer leeft mee met Fleur en de inwoners van een dorpje dat dreigt in verval te raken en een boost nodig heeft. Samen maken ze haar leven van een 1 weer een 9.

Zwaan weet het verhaal goed om het karakter van Fleur heen te bouwen. De beschrijvingen doet een beetje karikatuur achtig aan maar dat leest juist heerlijk weg. Alle vooroordelen over jonge mensen en influencers worden bevestigd.
Het mysterie rondom wat er met de moeder van Fleur is gebeurd blijft nog lang onduidelijk voor de lezer en dat zorgt ervoor dat de lezer nieuwsgierig blijft naar het verhaal.
Dan weet Zwaan de lezer te verrassen en lijkt ze een uitstapje te maken naar het spannende genre en dat doet ze best goed!

Plus 1 is een heerlijk zomers verhaal dat van mij het cijfer 9 krijgt!
Oja! Nog een vraag aan de auteur….mag ik het recept van de lekkere taart van oma?

Meer recensies van Diane Kooistra