Diane Kooistra 17 september 2024
Al die verwarrende gedachten maken dat mijn brein overloopt.”

Sinds 2014 is Alice verbonden aan Godijn Publishing en publiceert ze young adults, romans en verhalen.
Prikkeldraad doet pijn is het vierde deel uit de Klaverlandcollege serie. De delen zijn los van elkaar te lezen. Dit deel gaat over Floor en Casper die elkaar vinden in het leiding geven aan een vriendengroep….
Waar de een smacht om welke aandacht van ouders, voelt de ander zich verstikt.

Deze novelle is er een met veel dialogen. Dat valt als eerste op. De lezer ziet letterlijk hoe gesprekken tussen tieners gaan, dwars door elkaar heen pratend en op elkaar reagerend.
Bakker kan zich goed inleven in het leven van tieners en weet blijkbaar voor elk deel een andere ingang te vinden. De andere delen zijn door mij nog niet gelezen en het is prima los te lezen omdat er genoeg gedeeld wordt over eerdere gebeurtenissen. Een leraar die iets probeert uit te leggen, leerlingen de klas uitstuurt en een conciërge die over haar hart strijkt
Groepsdruk, social media en andere aspecten van het tienerleven komen ruim aan bod. Compleet met liefdes perikelen. Wie gaat er met wie?
Bakker maakt geen gebruik van lieftallige enthousiaste hoofdrolspelers maar dwarse tieners die hun ongemak verstoppen achter harde woorden. De lezer weet niet of ze Floor en Casper links moet laten liggen of moet omarmen.
Het is echt een Young Adult dat ook prima voor andere (oudere) doelgroepen te lezen is.

Meer recensies van Diane Kooistra