Reisgenoten neemt je mee op een romantisch en avontuurlijk leesavontuur.

Diane Kooistra 17 september 2024
Nathalie Windhorst woont samen met haar vriend en hun twee tienerzoons in Utrecht. Haar geliefde woonplaats vormt het decor voor haar feelgoodverhalen. De Utrechtse School is haar debuutserie. Ze koopt documentaires aan voor de publieke omroep. Schrijven gebeurt daarom nogal eens op luchthavens of in de trein, als ze onderweg is naar een filmfestival…..

Omdat schrijven en muziek voor Nathalie Windhorst onlosmakelijk met elkaar verbonden is, heeft dit boek haar eigen playlist. Zeer de moeite waard om tijdens het lezen en later naar te luisteren.

In dit eerste deel van de serie leren we Hazel kennen, zij vertelt over haar leven van nu en ook over de mensen waarmee ze in een Utrechtse school woont. Deze school is omgebouwd tot appartementencomplex.
Haar beste vriendin woont in Amerika en Hazel gaat haar bezoeken. Onderweg komt ze Friso tegen, een jonge ondernemer die zaken en vakantie in Amerika gaat combineren. Ze hebben een klik en dat maakt dat ze elkaar na het afscheid in Amerika niet los kunnen laten.
Door omstandigheden gaat Hazel met hem mee op reis langs verschillende natuurparken in Californië. Het wordt een reis om nooit te vergeten zowel op persoonlijk als avontuurlijk vlak…….

“Mijn water is bijna op, piept ze angstig. ‘Neem wat van mij’ antwoord ik snel en ik reik haar mijn fles aan, waar vrees ik ook niet zoveel meer in zit.”

Een vakantie die anders loopt dan verwacht, onverwachte ontmoetingen en hele mooie bezoekjes aan bijzondere natuurparken. Allemaal ingrediënten die van deze feelgood een heerlijke roman maken. De lezer wordt op meerdere manieren verrast, door de niet alledaagse gesprekken die Hazel en Friso voeren, de avonturen die ze meemaken en de soms spicy momenten die ze delen als ze alleen zijn. Je ziet de relatie groeien. Windhorst tikt ook enkele situaties aan waar de lezer langer over na kan denken en die dit boek iets meer maken dan een vluchtige feelgood. Vragen als; welke invloed heeft de relatie die jouw ouders hadden op jou als partner, of eerdere relaties die je zelf hebt gehad? Hazel en Friso vertellen in dit boek ieder hun eigen verhaal en dat maakt het afwisselend. Er wordt wel eens gezegd dat mannen en vrouwen van een andere planeet komen en dat komt hier heel goed naar voren. Mannen beleven dezelfde situatie heel anders dan vrouwen en als dat niet bespreekbaar wordt gemaakt dan ontstaan er problemen.
De vele stukjes songteksten die in het verhaal verwerkt zijn, zijn als illustraties die het verhaal een kleur geven.
De vraag is dan heel lang of het goed zal blijven gaan en wat gaat er gebeuren nadat ze weer afscheid van elkaar hebben genomen? Daar komt de lezer achter tijdens een mooi uitgewerkt plot.

Meer recensies van Diane Kooistra