Hoe een ontmoeting tussen een jonge vrouw en een man tijdloos verwoord wordt.....

Diane Kooistra 26 augustus 2024
Heather Kaufman heeft al van jongs af aan een passie voor verhalen. Na haar studie Engels begon ze boeken te schrijven, die zich kenmerken door haar gedegen onderzoek en een scherp oog voor detail. Door middel van verhalen wil ze de goedheid van God onder de aandacht brengen bij haar lezers.

“Ik verzeker jullie waar ook ter wereld het goede nieuws verkondigd wordt, daar ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan.”

Marta groeit op als oudste dochter in een gezin zonder moeder, ze moet al jong de verantwoording dragen voor haar broertje en zusje en ziet iedereen worstelen met het verlies van haar moeder. Dan verliest ze haar hart aan een van haar vaders herders maar deze liefde is onmogelijk in een tijd waarin je niet zelf mag kiezen met wie je zult trouwen. Als ze alles verloren lijkt te hebben vindt ze hoop in de man waar iedereen over praat en die ze kent uit de verhalen van haar geliefde……

Hoe een ontmoeting tussen een jonge vrouw en een man tijdloos verwoord wordt.

Liefde is van alle tijden. Maar een relatie wordt sterk beïnvloed door de tijd en de mensen en dat weet Kaufman goed weer te geven in hele mooie zinnen.
Kaufman laat hiermee zien dat woorden een balsem kunnen zijn als ze vol vertrouwen worden uitgesproken.

Kaufman vertelt vanuit de beleving van Maria, de ik-figuur in het boek over de gevaren en dilemma’s die Marta Maria en Zacheus tegenkomen. In hun dorp maar ook in Jeruzalem als ze daar heen gaan om Jezus te ontmoeten en te volgen.
Kaufman laat ook de verschillen in karakters duidelijk zien. Maria de dartele vlinder, Zacheus de prater en Marta de denker.
De vraag die Maria stelt waarom Jezus de een wel redt en de ander niet zal mensen die dit boek gelezen hebben nog lang bezig houden. Ze maakt ook gebruik van bekende Bijbelteksten om haar verhaal een extra lading te geven.

De lezer is getuige van de belangrijke momenten in het leven van Marta en de spanning neemt op een gegeven moment toe als Cleopas, een vriend van Marta deelt dat de leiders van hun volk het op Jezus voorzien hebben. De gevaren die Christenen lopen zijn van alle tijden.

In het nawoord geeft Kaufman aan welk gedeelte van het boek fictie is en welk gedeelte niet. En ze geeft een stukje van haar research prijs wat zeer interessant is om te lezen nadat het boek uit is.

Als klei is een pure roman waarin oude Bijbelverhalen verweven zijn en Kaufman vestigt in deze verhalen de aandacht met name op de mensen rondom Jezus, zijn medestanders en zijn tegenstanders. Ze laat zien hoe Hij hun leven beïnvloedt en ook mensen tegenover elkaar kan laten staan.

Meer recensies van Diane Kooistra