Gedetailleerd, bizar, familiedrama

Dini van Heumen 24 april 2024
'De vrouw in het raam’ was het debuut van A.J. Finn en dit boek ‘Einde verhaal’ is dus zijn tweede thriller.
Nicky Hunter wordt na een jarenlange correspondentie met de bekende auteur Sebastian Trapp uitgenodigd om naar San Francisco te komen met de opdracht om zijn biografie te schrijven aangezien hij ongeneeslijk ziek is.
Deze Sebastian Trapp heeft al sinds de verdwijning van zijn vrouw en zoon, inmiddels twintig jaar geleden, geen boek meer geschreven en geen interview gegeven.
Nicky besluit het aanbod aan te nemen.
Wellicht kan zij het mysterie van deze verdwijning oplossen.
Maar dat blijkt nog niet zo simpel te zijn.

De proloog begon veelbelovend en zo ook de eerste pagina’s van het boek.
Daarna las het verhaal wat moeizaam doordat de auteur erg gedetailleerd alles beschreef.
De auteur wist wel een Brits sfeertje te creëren terwijl het verhaal zich toch in Amerika afspeelde.
Ook de personages waren allemaal wat vreemd en niet aansprekend te noemen en sommige scenes ronduit verwarrend of overbodig.
Er had ook veel geschrapt kunnen worden.
Doordat de spanning in zijn debuut ook laat op gang kwam, was het ook nu weer afwachten wanneer dat zou gebeuren.
Echte spanning kwam pas op het einde waar misschien niet alles als een verrassing kwam maar de auteur toch nog voor een plottwist, net als in zijn debuut, wist te zorgen.
Vergeleken met zijn debuut vond ik dit boek toch een stuk minder, en soms vroeg ik mij af, wat ben ik in hemelsnaam aan het lezen?
Wanneer je een bizar en enigszins een boek met een aparte schrijfstijl wil lezen, dan zou ik deze aanraden.
Verwacht echter geen Agatha Christie.

Met dank aan Hebban en uitgeverij Cargo voor het leesclubboek

Meer recensies van Dini van Heumen