Origineel, actueel toppertje

Dini van Heumen 29 maart 2024
Luc Vos is al vele jaren in de ban van het schrijven. Korte en langere verhalen wisselen elkaar in hoog tempo af en vallen met grote regelmaat in de prijzen. In 2022 werd zijn debuutthriller ‘Zeven’ bijzonder enthousiast onthaald en op ThrillZone uitgeroepen tot het beste debuut. Met ‘Paternoster’ neemt Luc Vos zijn lezers opnieuw mee op een reis door het turbulente leven van inspecteur Anne Verelst van de Antwerpse politie.
Op 29 maart verschijnt zijn derde thriller uit de Anne Verelst- reeks, ‘Het woord’.

Meerdere instanties worden zenuwachtig als de ene na de andere priester dood wordt teruggevonden. Gruwelijk vermoord. Motief en dader blijven lange tijd onbekend.
De druk op Anne Verelst en haar team stijgt als het tempo van de moorden wordt opgedreven en de onderliggende drijfveer pijnlijk duidelijk wordt. Komen ze op tijd om meer onheil te voorkomen? Werken alle betrokkenen mee of gebeuren er acties buiten Annes controle?
Een complexe race tegen de tijd waarbij persoonlijke trauma’s van mensen dicht bij het onderzoek de voortgang niet bevorderen.

Luc Vos koos voor een nog steeds actueel onderwerp, namelijk misbruik in de kerk.
Hoewel er al veel boeken overgeschreven zijn, is dit verhaal toch weer anders, en er kunnen niet genoeg boeken geschreven worden om deze misstanden aan de kaak te stellen.
Luc Vos doet dat op zijn eigen wijze.
Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en hoewel de auteur ervoor gekozen heeft om de dader al snel aan de lezer bekend te maken boet dit niet aan spanning in.
Al lezend krijgt de lezer zelfs sympathie voor de dader door de gebeurtenissen uit het verleden.
De overige personages worden ook goed neergezet en door de vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken leest het weer erg fijn.
Een goed opgebouwd plot en een bizar einde als slotstuk zorgt dat ook dit boek weer een toppertje is te noemen.

'Paternoster' is het tweede deel van de Anne Verelst-reeks, maar het gaat chronologisch vooraf aan het eerdere verschenen ‘Zeven’
De delen zijn wel zelfstandig te lezen.
Met’ Zeven’ had Luc Vos de lat al behoorlijk hoog gelegd en ik vond het een originele thriller dus ik was benieuwd of ‘Paternoster’ dit niveau kon evenaren.
Ook ‘Paternoster’ was weer een thriller met een originele invalshoek dus het heeft de verwachting ook dit keer weer waargemaakt.
Luc Vos is een veelzijdige auteur en het maakt ook niet uit of hij een gedicht, kortverhaal, novelle of thriller schrijft want alles wat uit zijn pen vloeit is gewoon erg goed.
Ik waardeer ‘Paternoster’ met 5* en ik ben benieuwd naar ‘Het woord’ dat op 29 maart is verschenen.

Met dank aan uitgeverij LetterRijn voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Dini van Heumen