Een controversiële uitspraak.

Dirk 11 augustus 2024
Het boek is intussen bijna tien jaar oud. Met de kijk die we nu hebben is het zeer interessant om lezen. Angela Merkel, toen nog Bondskanselier van Duitsland, sprak de controversiële woorden: Wir Schaffen Das. De vluchtelingenproblematiek raakte niet opgelost en Europa verwachtte een tsunami aan mensen die uit hun oorlogslanden een veilige haven zochten. Mevrouw Merkel wou genereus zijn. Ooit deed een Romeinse keizer ergens in 212 na Christus een bijna zelfde uitspraak door alle volkeren die in het toenmalige Groot Romeinse rijk woonden met één pennentrek Romeins burger te maken. De impact was ongekend. Wat doet deze uitspraak, die op menselijk vlak, zeer aanvaardbaar is met de Duitse identiteit? Vele Duitsers waren nog maar net verlost van de DDR en hadden al moeite tot aanpassen in de hectische wereld van de West Duitsers met hun liberale vooruitgangsidealen en nu kregen ze dit over hun bord. Extreem rechtse groeperingen namen het heft in handen en er ontstonden overal optochten en zelfs zware baldadigheden tegenover vreemdelingen. Het zal ons blijvend achtervolgen en een duurzame oplossing zal er ook nooit komen wegens de complexiteit. Niemand vlucht zo maar weg uit een land die het met zijn burgers goed voor heeft. De plaats waar naartoe en met hoeveel heeft zijn beperkingen. Er zijn nu eenmaal burgers die het niet zo hebben voor vreemde invloeden en anderen zijn dan weer extreem tolerant tot deze ontheemden. Een mooi evenwicht zoeken is de kunst. Ondanks dit moeilijke onderwerp is dit boek vlot leesbaar en heeft de schrijver het kort bij de zaak gehouden.

Meer recensies van Dirk