Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Onoverbrugbare verschillen

Doortje 06 oktober 2016

"Een bloem kan zich oprichten naar de zon en groeien, maar een bloem kan zichzelf niet veranderen in een andere bloem."

De van oorsprong Brabantse acteur Lou Tellegen vormt samen met de Amerikaanse operazangeres Geraldine Farrar een van de meest legendarische artiestenkoppels aller tijden. In De eerste vrouw brengt Susan Smit (1974) hun weergaloze liefdesgeschiedenis opnieuw tot leven. Een roman over twee tegenpolen die elkaar ontmoeten in hun talent en ambitie, maar die op alle andere vlakken als dag en nacht van elkaar verschillen. Hoe een vrijgevochten, gedisciplineerde feministe valt voor de charmes van een gokkende, alcoholistische vrouwenverslinder. Een schitterende roman over ware liefde, voor elkaar en voor de kunst, die zich afspeelt tegen een achtergrond van ingrijpende maatschappelijke veranderingen zoals de opkomst van de vrouwenbeweging en de ellende van de Eerste Wereldoorlog.

Geraldine Farrar is de prima donna van de internationale operawereld. Als solist schittert zij in producties als Carmen en Madame Butterfly in Parijs, Berlijn en New York. Zodra Geraldine het podium afstapt, leeft zij in zelfgekozen afzondering. Een teruggetrokken bestaan, veelal alleen met haar eigen gedachten:

"Het leven heeft me nooit zo gepast als theater deed, het praten zat me niet zo gegoten als het zingen. Op een of andere manier weegt het alledaagse me te zwaar, terwijl de meeste mensen opera als zwaar op de hand beschouwen. Zij begrijpen er niets van."

Naast haar carrière als operazangeres weet Geraldine met veel succes een overstap naar de filmwereld te maken. Als actrice in Hollywood ontmoet zij Lou Tellegen. Lou is een aantrekkelijke man en eveneens een succesvol acteur. In tegenstelling tot Geraldine heeft Lou een enorme behoefte aan aandacht en erkenning. Bovendien is hij onrustig van aard. Eens in de zoveel tijd pakt hij zijn koffers en gooit hij het roer om:

"Zijn rondtrekken lijkt meer op pelgrimeren. Het is een zoeken, een honger naar wisselende vergezichten, avonturen, contacten in de hoop dat hij op iets of iemand zal stuiten om die honger voor altijd te stillen."

Zijn onrust weet hij deels te stillen door middel van gokken, alcohol en het aangaan van talloze romances. Totdat hij Geraldine tegenkomt en met haar in het huwelijk treedt. Lukt het de twee tegenpolen om in harmonie met elkaar samen te leven?

Interessant is de feministische inborst van Geraldine. Zij is ambitieus, onafhankelijk en leeft voor de kunst. Zeker voor die tijd, begin 20e eeuw, is dit een gewaagd standpunt. Haar levenswijze blijkt een geweldige inspiratiebron voor andere vrouwen:

"Geraldine heeft geen fans (…) maar volgelingen. Een vrouwenleger. Ze is het rolmodel voor de eigengereide, goed opgeleide jonge vrouw, niet geïnteresseerd in huwelijk en moederschap. De New Woman. In haar zien honderdduizenden meisjes dat je zonder man succesvol kunt zijn, misschien wel dankzij die ongetrouwde status."

Gelukkig heeft Lou geen enkele angst voor sterke vrouwen. Hij heeft ontzag voor hun carrières, en voelt zich (aanvankelijk) niet door hen bedreigd. Geraldine denkt zich aan zijn zijde dan ook uitstekend verder te kunnen ontwikkelen en zich in ieder geval niet "kleiner te hoeven maken dan ze is".

Naast het contrast in karakter tussen Lou en Geraldine is er ook sprake van een tegenstrijdige situatie op het wereldtoneel. Enerzijds leeft het sterrenkoppel in de decadentie van de Amerikaanse filmwereld, de Hollywood glamour, anderzijds speelt zich in Europa een verwoestende uitputtingsslag af: de Eerste Wereldoorlog.

Het allermooist aan deze roman is de manier waarop het Susan Smit is gelukt om de gevoelens van Geraldine aan de oppervlakte te brengen. Haar pijn, gedachten en emoties worden minutieus beschreven en grijpen je als lezer bij de keel. Met De eerste vrouw is een onbekende, prachtige liefdesgeschiedenis weer volop in de schijnwerpers komen te staan.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Doortje

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur