Slow burner met sterke ethische vragen

Jane is een jonge Filipijnse moeder die de Amerikaanse droom najaagt. Als al haar opties voor een baan, en daarbij een inkomen, opraken besluit ze zich als ‘host’ aan de melden bij Golden Oaks. Golden Oaks wordt ook wel de Farm genoemd. Niet omdat er gewassen worden verbouwd of dieren worden gehouden, maar draagmoeders van baby’s van superrijke cliënten. Gaandeweg ontdekt Jane wat er onder de oppervlakte schuilgaat in dit ogenschijnlijk serene oord.

De opbouw van het boek is langzaam. We leren eerst alle personages goed kennen voordat we afreizen naar Golden Oaks. Er gebeurt niet heel erg veel gedurende het hele boek, en de spanning en de meeste gebeurtenissen vinden plaats in de laatste helft van het boek. Het boek is niet saai, maar een echte pageturner is het ook niet te noemen. Het boek wisselt voortdurend in perspectief waarbij elk personage haar eigen verhaal vertelt.

En voor die karakters is ook aardig wat tijd nodig om ze te leren kennen. Om te beginnen hebben we Jane, onze hoofdpersoon. We leren haar kennen, met al haar onzekerheden en alle problemen waar ze in haar leven tegenaan loopt. Daarnaast leer je een deel van haar familie kennen. Een tante die samen met haar in Amerika woont en een aantal andere Filipijnse dames met wie zij een kamer delen. In de tussentijd vertellen in een aantal andere verhaallijnen de meiden die Jane later tegen gaat komen hun verhaal. Langzaam maar zeker maken ze allemaal een beweging richting Golden Oaks en beginnen de verhaallijnen te vermengen.

Ramos schrijft in korte zinnen. Het taalgebruik is eenvoudig en er wordt weinig gebruikgemaakt van beeldspraak. Ze begint elk hoofdstuk met de naam van het karakter waar dat hoofdstuk over gaat, wat voor een hoop duidelijkheid zorgt. Er is geen sprake van cliffhangers, waardoor je het boek vrij makkelijk weglegt na een hoofdstuk gelezen te hebben. Ook worden er in de hoofdstukken soms grote tijdssprongen gemaakt die niet altijd direct duidelijk zijn, wat het leesplezier in de weg kan staan.

Er worden serieuze en zware thema’s besproken in dit boek. Draagmoederschap, het verschil tussen arm en rijk en de grenzen die we bereid zijn te verleggen om te krijgen wat we willen, vormen de leidraad van dit verhaal. De macht die rijke mensen hebben en hoe ze deze uitoefenen op allerhande vlakken in hun leven laten soms de kriebels over je rug lopen tijdens het lezen van dit boek. De discussie over hoe ver we moeten gaan om te krijgen wat we willen wordt op een subtielere manier aangezwengeld. Door de complexe situatie waarin Jane zit ga je je al gauw afvragen hoe je zelf zou reageren en wat je zelf zou doen als je in haar schoenen staat. Dat Golden Oaks een eng instituut is staat eigenlijk al vast, maar de vraag komt ook op of ze niet ook iets goeds doen?

Meer recensies van Dorien van der Klauw