AdvoKaat

Edith Tinga 26 augustus 2024
Na het lezen van Bijzondere buren, deel een van De straat van Kaat, had ik de bewoners meteen in mijn hart gesloten. Wat een mooie mensen allemaal! Na De wijk in bloei, was het tijd voor het laatste deel, Een verrassing op elke hoek. Ik kan niet anders zeggen dat het een heel mooie afsluiting is, maar Gaby, wat ga ik Kaat, oma, Amir, Salima en Minke missen!

Wanneer oma Betty op reis gaat, neemt haar kleindochter Kaat haar intrek in haar huis. Kaat belooft haar oma om heel goed op haar straat te passen. In de straat wonen heel gewone mensen, die allemaal een bijzonder verhaal met zich meedragen.

In dit deel leren we Simone de dochter van Sophia kennen. Sophia woont sinds een tijdje in een verpleeghuis, omdat ze dementie heeft. Wanneer Sophia een nare val maakt, trekt Simone tijdelijk in bij Kaat omdat ze dichter bij haar moeder wil zijn. Of wil Simone juist verder verwijderd zijn van haar huis? Wat is er met haar aan de hand?

De relatie tussen de Syrische Amir en Kaat wil niet vlotten. Amir kan niet met Kaat verder gaan, zonder dat hij weet wat er met zijn vrouw Layla is gebeurd. Kaat besluit op zoek naar Layla te gaan. Tijdens haar zoektocht leert ze niet alleen Amir, maar ook zichzelf beter kennen. Wil ze het advocatenkantoor van haar vader eigenlijk nog wel overnemen? Is deze harde en zakelijke wereld echt wat ze wil?

Gaby Rasters schijft altijd Feelgoods met een klein beetje meer. Dit keer krijgen we een inkijkje in het leven van een vluchteling. Niet alleen de ogen van Kaat, maar ook die van haar lezers worden geopend. Achter elke vluchteling zit een ander verhaal. Verder heb ik weer genoten van die prachtige karakters van de hoofdpersonen. Ze doen me altijd weer denken aan bepaalde mensen in mijn omgeving. Ze worden zo levensecht omschreven. Ik vond het een prachtig slot. Ik sloeg het boek dicht met een zeer tevreden gevoel. De puzzelstukjes vielen weer perfect in elkaar. Over een puzzelen gesproken. …Voor oma Betty heb ik een woordzoeker gemaakt van dit boek. Dan hoeft ze zich tijdens haar vliegreis naar Italië niet te vervelen. Hij is natuurlijk ook een beetje voor Jack, omdat hij altijd op zoek is naar de juiste woorden.
Je kunt die woordzoeker hier zien: https://www.hebban.nl/spot/boeken-met-een-ster/nieuws/een-verrassing-op-elke-hoek-gaby-rasters

Meer recensies van Edith Tinga