Laten we de wereld kleuren met liefde, acceptatie, vriendschap en aandacht voor elkaar!

Edith 31 juli 2019
De 13-jarige Sam is dol op zijn grote broer; hij is zijn held. Wanneer Jason op een avond aan zijn broertje en ouders vertelt dat hij zich een meisje voelt, komt Sam in een emotionele achtbaan terecht. Hij voelt zich verward en teleurgesteld (het plaatje wat hij van zijn broer heeft, blijkt niet te kloppen). Hij is boos op iedereen (op de jongens die hem plagen, zijn ouders die er nooit voor hen zijn en bovenal op Jason). Hij voelt zich verdrietig (hij mist zijn grote broer). Hij begint zich zelfs voor zijn broer te schamen, waar hij zich vervolgens weer vreselijk schuldig over voelt. Al die gevoelens zijn zo verwarrend voor Sam.

De ouders van Jason en Sam hebben het veel te druk met zichzelf om de jongens te steunen. Bovendien begrijpen ze Jason niet en schamen ze zich voor de buitenwereld. Het leven bij de familie Waver gaat door alsof het gesprek nooit plaatsgevonden heeft. Maar dan houdt Jason het thuis niet meer uit. Jason trekt de deur achter zich dicht. Hoe lang zal het duren voordat zijn ouders de deur voor Jessica weer openzetten?

Net als in 'De jongen in de gestreepte pyjama' en 'De jongen op de berg' zien we het verhaal door de ogen van een kind. Het boek is niet alleen geschikt voor jongeren. Ook voor volwassenen is het goed te weten wat er in een kind omgaat. Het boek opent ons (hopelijk) ook de ogen; laten we niet dezelfde fouten maken als de leerkrachten, leerlingen en de journalisten uit het boek. Veel van hun negatieve gedrag werd namelijk veroorzaakt door onwetendheid. Wanneer we iedereen accepteren zoals hij/zij is, krijgen we een mooie en kleurrijke wereld. In het nawoord is John Boyne heel openhartig over zijn eigen geaardheid. Net als Jason leefde John lange tijd in angst dat anderen ‘het’ (zijn homoseksualiteit) zouden ontdekken en was hij bang dat de mensen om hem heen hem niet zouden begrijpen.

Naast transseksualiteit spelen de volgende thema’s een belangrijke rol in het boek: dyslexie, familiebanden, pesten, moed, verliefdheid en de Engelse politiek.

Sams moeder is minister van Groot-Brittannië en is bang dat een transgender zoon haar carrière zal schaden. Ze is hevig teleurgesteld in haar zoon. In plaats van voor haar zoon te knokken (zoals een moeder behoort te doen) vecht ze zich een weg naar het premierschap.

Mijn broer heet Jessica is een goed en ontroerend verhaal. Sams kinderlijke blik en de humor van Boyne maken een moeilijk en gevoelig onderwerp bespreekbaar.

Meer recensies van Edith