Mariah Carey als reddende Kerstengel

Edith Tinga 13 oktober 2024
'All I want for Kerstmis' is het tweede feelgood boek van Kerstduo Jackie van Laren en Petra Vollinga. Vorig jaar heb ik samen met mijn kater Willem genoten van hun enorme Kersterige boek 'Fred & Ginger'. Een verhaal waarin een hond en hun kat (op tijd voor Kerst natuurlijk!) hun baasjes koppelen.

In dit nieuwe boek staat de liefde voor muziek centraal. Robin is eigenaar van vintage platenwinkel Vinyllia in Amsterdam. Vlak voor kerst deelt de verhuurder mee dat hij het pandje voor goed geld wil verkopen. Geld wat Robin zelf natuurlijk niet heeft. Samen met haar collega probeert ze van alles te bedenken om de winkel te kunnen redden. Maar dan hoort ze op radio dat je een huiskamerconcert van Mariah Carey kunt winnen. Stel je toch eens voor….. Een optreden van Mariah Carey in de winkel trekt natuurlijk honderden bezoekers. Dat betekent stapels verkochten Lp’s en een volle kassa. Robin moet de diva alleen nog even zien te winnen…..

Florian is een populaire radio dj. Hij is een graag geziene gast op feestjes, heeft een knappe influencer vriendin waar iedereen jaloers op is, een volle portemonnee en een prachtige woning. Toch is Florian niet gelukkig. Dit is niet het leven wat bij hem past. Florian verlangt terug naar de eenvoud, momenten waarin je alleen al gelukkig wordt van het luisteren naar een goede plaat. Wanneer hij een prijsvraag uitroept waarin luisteraars een optreden van Mariah Carey kunnen winnen, vraagt een luisteraar zijn favoriete nummer aan. Dj Flo blijft maar aan deze beller denken.

Jeugdsentiment: Wat een heerlijk verhaal. Mijn gedachten gingen weer teug naar het kleine platenzaakje bij ons in het dorp waar ik al mijn geld heen bracht die ik met mijn krantenwijkje verdiende. Stapels Lp’s sleepte ik er vandaan.

Kerst: Dankzij dit boek ben ik half oktober al in kerststemming. Het moet niet gekker worden! Ik heb zelfs een big shopper vol nieuwe kerstboomversiering gekocht; allemaal schattige boekjes!!! Toen ze me thuis vroegen hoe ik zo gek kwam, zei ik dat dit de schuld was van Petra en Jackie!

Humor: De schrijfstijl van dit duo bevalt me goed. Ik hou van feelgoods, maar het moet niet al te romantisch worden. Met Petra en Jackie kun je ook altijd lachen en daar hou ik van. Ik hoop dat de twee schrijfsters er een traditie van maken om elk jaar een Kerstboek uit te brengen. Ik heb het boek nu geluisterd op Storytel, maar op 25 oktober ligt hij in de boekwinkel. Ik wacht nog even met kopen tot 2 november. Dan komt Petra Vollinga naar het Best of Romance Event bij Boekhandel Broese in Utrecht. Altijd leuk om een handtekening in een boek te kunnen scoren toch?

Glazen Huis: Ontzettend leuk dat dj Flo in dit boek het Glazen Huis in gaat en dat het goede doel hetzelfde is als de echte actie van dit jaar; Metakids (Kinderen met een stofwisselingsziekte). Uitgeverij Boekerij, gaat er ook nog iets van de opbrengst van dit boek naar dit mooie project?

Favoriete scène: Mijn favoriete scéne is het gênante telefoontje van de aandachtsgeile vriendin van Florian life in de radio-uitzending van het Glazen Huis. Heel Nederland kon mee genieten van haar geschreeuw om aandacht. Ik ga natuurlijk niet verklappen waar dit telefoontje over gaat, want ik ben roddelkoningin Yvonne Coldeweijer niet.

Dus doe eens gek. Pak je kerstversiering van zolder. Nestel je onder de kerstboom, kerstkransjes en een mok warme chocomelk binnen handbereik, zoek Mariah Carey’s Christmas Playlist op Spotify en geniet van dit heerlijke verhaal!

Meer recensies van Edith Tinga