Een ode aan liefde, lezen, leven en literatuur!

Edith Tinga 16 oktober 2024
Drie jaar geleden overleed de best vriendin van Erin. Het lukt haar niet om haar leven weer op de rit te krijgen. Ze heeft problemen op haar werk, het contact met haar moeder en stiefvader verloopt troef en ze heeft geen sociaal vangnet. Nadat ze haar baan heeft opgezegd, blijft ze maar een beetje thuis lanterfanten. Wanneer ze besluit haar kamer eens onder handen te nemen en wat boeken op te ruimen, zet ze per ongeluk een geliefd boek in een minibieb. In dit oude boek heeft ze tijdens haar middelbareschooltijd allemaal persoonlijke aantekeningen in de kantlijn gezet.

James is een echte doorzetter. Hij werkt hard (hoewel zijn baan niet helemaal zijn ding is) en zorgt voor zijn zieke moeder. Op een dag vindt James een boek in een minibieb waarin allerlei aantekeningen geschreven zijn. James besluit terug te schrijven en nodigt haar uit om zijn favoriete boeken te lezen. Kantlijnmeisje en Mysterieman eindigen hun conversatie steeds met de woorden “Zie ik je in…”. Om vervolgden verder te praten in een andere klassieker. De opmerkingen en vragen die de twee maken, worden steeds persoonlijker en werken therapeutisch. Wanneer zullen Kantlijnmeisje en Mysteryman elkaar in het echt ontmoeten?

Ik vond het een ontzettend leuk idee, een roman rondom een minibieb. Mooi ook dat de twee met elkaar corresponderen via allerlei klassiekers zoals The great Gatsby, Wuthering heights, Great expectations, Middlemarch en Mansfield park. Ik hoop dat het de lezers van nu nieuwsgierig maakt naar deze beroemde boeken. Ik had ontzettend veel respect voor James. Ik vond het knap hoe hij zijn leven, na een moeizame middelbareschooltijd, weer opgepakt heeft en hoe hij met veel liefde en geduld voor zijn zieke moeder zorgde. Met Erin had ik helaas geen klik. Ze irriteerde me regelmatig. Ze kreeg genoeg helpende handen toegestoken, maar leek ze maar niet te willen grijpen.

De schrijfstijl van Tessa Bickers is prettig. Ze heeft een vlotte pen en schrijft vol humor. Verder wist ze me ook regelmatig te raken. Het verhaal van Erin’s zieke vriendin trof me erg. Het was een fijne feelgood met diepere lagen. Een ode aan liefde, lezen, leven en literatuur!

Meer recensies van Edith Tinga