De AA voor huurmoordenaars

Edwin Wassink 19 augustus 2024
Mark, ook wel bekend als het bleke paard, is huurmoordenaar van beroep. Een goed gekozen naam waar we in het boek steeds meer achter zullen komen…

“En toen ik opkeek, zag ik een bleek paard, en de ruiter, zijn naam was Dood”

Als het huurmoordenaars leven te dichtbij komt, besluit hij te stoppen. Hij voegt zich bij de HA, de Huurmoordenaars Anonymous. Dit is een soort AA, maar dan voor huurmoordenaars. In een twaalf stappenplan probeert hij in het reine te komen en niet meer te moorden. Maar hoe graag Mark ook wil stoppen, zijn verleden staat dat niet zomaar toe. Hij wordt aan alle kanten belaagd en moet zijn uiterste best doen om zijn eigen leven te redden.

Het uitgangspunt van het verhaal is origineel en is vlot en beeldend geschreven. Het leent zich uitstekend voor een verfilming. Het verhaal heeft gitzwarte humor, kent de nodige actie en heeft een goede spanningsboog. Niemand lijkt te vertrouwen en dat komt het verhaal ten goede. Je blijft doorlezen om er achter te komen hoe het nu allemaal in elkaar zit en misschien nog wel belangrijker, of het Mark lukt om niet meer te moorden.
De flashbacks naar het verleden zijn interessant. Je komt meer te weten over de beweegredenen van Mark, maar ook hoe moorden hebben plaatsgevonden.
Het verhaal vliegt echter hier en daar wel wat uit de bocht. Te snelle stappen, gebeurtenissen die net iets te toevallig zijn (maar wel goed uitkomen) of dingen waarvan je denkt “waar komt dat vandaan?”

Al met al een boek met plussen en minnen dat me net wat minder greep dan ik had gehoopt.

Ik wil Luitingh-Sijthoff bedanken voor het recensie exemplaar, dit heeft mijn mening niet beïnvloed.

Meer recensies van Edwin Wassink