Sally Diamond: donker, mysterieus en excentriek

Welk boek bleef bij jou door je hoofd spoken nadat je het uit had? Voor mij is het dit boek: De Donkere Kant Van Sally Diamond. Dit boek is geschreven door Liz Nugent, vertaald door Valérie Janssen en uitgegeven door AW Bruna. De omschrijving sprak me enorm aan en ik werd beloond met een fijne leeservaring.

De Donkere Kant van Sally Diamond kan ik omschrijven als mysterieus, excentriek – zoals ons hoofdpersonage – en duister. Als deze kernwoorden en de flaptekst je aanspreken, ga dan zeker dit boek lezen. En net als ik heb gedaan: sla dit boek open zonder al te veel te weten over het verhaal en laat je verrassen door de personages en de wendingen die dit verhaal maakt.

Het boek start met een kennismaking met Sally Diamond. Sally is bijzonder en heeft haar eigenaardigheden. Bij de start van het boek barst de bubbel waarin Sally met haar vader heeft geleefd. Dit brengt veel onthullingen mee over Sally, maar ook een kennismaking voor Sally met de grote wereld buiten haar huis en haar vaste rondje voor boodschappen. Dit is niet alleen zwaar of spannend, want Lig Nugent zorgt ook voor wat grappige situaties. Door de focus op de persoonlijke ontwikkeling van Sally Diamond voelde dit verhaal niet als een thriller of mysterie, maar meer dan dat.

Halverwege het verhaal wordt Sally’s perspectief aangevuld met dat van een tweede personage en tijdlijn. Al lezend ontdek je hoe deze personages en tijdlijnen met elkaar verbonden zijn. Het is knap hoe Liz Nugent deze tijdlijnen en personages heeft verweven. Niet alle lijntjes zijn aan het eind van het verhaal verbonden, op sommige punten blijft het verhaal nog open. Maar de schrijfster heeft zeker een goed verhaal neergezet, met personages die met zorg heel realistisch zijn neergezet.

De Donkere Kant Van Sally Diamond kruipt onder je huid. Het spookt door je hoofd en laat je niet zomaar los. Het is alweer even geleden dat ik het boek uitlas en het boek popt nog steeds af en toe op in mijn hoofd. Dit komt met name door ons hoofdpersonage Sally, maar ook door het einde van het boek. Het einde was totaal niet wat ik verwacht had, wat dan wel weer geheel in stijl met de rest van het verhaal.

3,5 - 4 sterren

Meer recensies van Eefke van Geffen