De Verborgen Boekwinkel

Eefke van Geffen 25 april 2024
Wat was ik blij toen ik te horen kreeg dat ik mee mocht doen aan Ilona’s leesclub voor De Verborgen Boekwinkel. De bijzondere titel en mooie cover, maar zeker ook de flaptekst maakten me enthousiast. Hartelijk dank Ilona en LS Amsterdam voor de geslaagde leesclub.

Tijdens de tweede online bijeenkomst hebben we ons afgevraagd hoe je nu het beste De Verborgen Boekwinkel kunt omschrijven. Het is een boek over boeken. Een boek met meerdere tijdlijnen en meerdere perspectieven. Het is een boek over tweede kansen en het vinden van je eigen verhaal. En een boek met een vleugje magie. Na het dichtslaan van De Verborgen Boekwinkel en de leesclub besprekingen kan ik wel concluderen dat dit boek nog veel meer is. Als je dit bij elkaar geweldig vindt klinken, ga dan zeker De Verborgen Boekwinkel lezen!

"Het gaat niet alleen om het verhaal tussen de kaften, maar ook over de reis die ze gemaakt hebben en met wie. Een boek is zoveel meer dan een informatiedrager."

De Verborgen Boekwinkel is een boek dat barst van de liefde voor boeken. Veel bekende klassiekers maar ook wat meer recente boektitels passeren de revue. Ondanks dat ik zelf maar weinig klassieker heb gelezen, vond ik het wel leuk om bekende boektitels van bijvoorbeeld de zusters Brontë of Jane Austen voorbij te zien komen.
Als een boek meerdere tijdlijnen of perspectieven heeft ben ik enthousiast. En laat De Verborgen Boekwinkel nu allebei hebben! In het heden volgen we Martha en Henry en in het verleden, beginnend bij de jaren twintig van de vorige eeuw, volgen we Opaline. En de perspectieven van deze drie hoofdpersonages wisselen telkens per hoofdstuk. Deze indeling maakte mij nieuwsgierig naar wat er ging komen en hoe alles en iedereen met elkaar gelinkt was. En voor mijn gevoel zorgde het ook voor een vlotter verloop van het verhaal.
Tijdens het lezen had ik een favoriet personage en perspectief en dat was Opaline. Ik keek het meest uit naar haar hoofdstukken en haar verhaal wist mij het meest te raken. Persoonlijk had het perspectief van Henry wat minder naar voren mogen komen. Zijn perspectief was zeker nodig voor dit boek, maar ik denk dat het verhaal krachtiger zou zijn geweest als de focus meer op de vrouwelijke personages zou liggen.

Alle drie de hoofdpersonages, Opaline, Martha en Henry, zijn realistisch neergezet door schrijfster Evie Woods. Elk van hen heeft een eigen rugzak, waar we gedurende het boek steeds meer over ontdekken. Geen van hen is perfect en ieder van hen heeft zware momenten gekend. Verder wil ik ook nog even het personage van mevrouw Bowden noemen. Zij is een krachtig personage dat veel indruk op mij maakte. Ik wou dat ik haar in het echte leven zou kunnen ontmoeten.

“Ik kon niet uitleggen waarom, maar ik vond in boeken een onwrikbare stabiliteit en geaardheid. Het gevoel dat, als woorden alles wisten te overleven, ik dat ook zou doen.”

Wat mij tijdens het lezen positief verraste was het vleugje magie in dit verhaal. Op basis van de flaptekst had ik dit namelijk niet verwacht. De Verborgen Boekwinkel is geen groot fantasy verhaal, maar valt binnen het genre magisch realisme. Een genre dat Evie Woods naar mijn mening goed beheerst en mooi heeft uitgewerkt.

Richting het eind vielen me nog een paar dingen op. Zo werd het verhaal voor mij iets te zoetsappig. Ook voelde het einde wat gehaast en had de schrijfster wat mij betreft wat meer pagina's mogen benutten voor het afronden van het verhaal. Ondanks deze puntjes heb ik het boek met een voldaan gevoel dichtgeslagen. De Verborgen Boekwinkel is absoluut een boek om te lezen en te herlezen. Het is ook absoluut een aanrader voor een boekenclub. Er zijn zoveel elementen die je gezamenlijk kunt bespreken. Ik ben heel bij met deze eerste kennismaking met Evie Woods als auteur en ben dan ook heel benieuwd naar meer boeken van haar!

Wil jij nu ook kennismaken met De Verborgen Boekwinkel, scoor dan gauw het boek. Of ga voor het e-book dat nu tot en met 5 mei is afgeprijsd naar €7,99 (in plaats van €12,99)

Meer recensies van Eefke van Geffen