Een absolute aanrader!!

Eefke van Geffen 01 september 2023
Welk boek zou jij iedereen aanraden? Eerst vond ik dat lastig, want er zijn zoveel verschillende lezers die zoveel verschillende genres leuk vinden. En spontaan vergeet ik dan ook altijd welke boeken ik allemaal heb gelezen hahaha!
Ik heb mijn absolute aanrader gevonden hoor! Het is De Zeven Sleutels 1 – Het pad van de Roverkoning van Tom Rijpert. Dit jeugdboek is voor jong en oud een waar avontuur! Fantasy, actie en geweldige personages die allemaal even boeiend zijn!

De Zeven Sleutels 1 – Het pad van de Roverkoning:
Kobold de dwerg is in het bezit van een mythische sleutel, de eerste van de zeven. Hij weet dat deze sleutels de poorten openen naar precies dat waar zijn familie al eeuwenlang naar smacht: de schat van de meedogenloze Roverkoning. Maar de zeven poorten kennen zeven bewakers en alleen zal hij die nooit kunnen verslaan, dus lokt hij zes reizigers naar zijn herberg om hem te vergezellen.
Een schimmige zakkenroller, een oude spinster met een geheimzinnige gave, een pratende vos, een koorddanseres zonder naam, een meisje met sproetjes en een jonge speeldoosjesmaker die wel heel verliefd naar haar kijkt. Onwetend van wat hun te wachten staat, en allemaal met hun eigen geschiedenis en hun eigen doel, smeken ze Kobold om mee op reis te mogen, hoe groot het gevaar ook is…

Het is alweer even geleden dat ik zo’n goed debuut heb gelezen! Vanaf de proloog werd ik meegevoerd in deze jeugdfantasy. Door de beeldende schrijfstijl van Tom Rijpert zie je deze bijzondere wereld en de personages helemaal voor je. Het verhaal leest vlot en van begin tot eind blijf je geboeid en nieuwsgierig naar hoe de verschillende verhaallijnen samenkomen. Voor je het weet sla je dit boek dicht en wil je het liefst direct door in het tweede deel!

Wat mij betreft zit de kracht van dit boek in de personages, onze zeven reizigers: Kobold, de oude Spinster, de blinde Vos, Het meisje zonder naam, Pjotr, Abdul en Ellie. Elk van hen heeft zo’n eigen karakter. Tom Rijpert zet in elk hoofdstuk een andere reiziger centraal, maar geeft niet alles over hen direct weg. We leren ze steeds een beetje beter leren kennen. En we zien hoe de reizigers zich binnen de groep gedragen. Wat heeft ieder van hen te verbergen? Wat hebben zij meegemaakt en wie kunnen we nu eigenlijk vertrouwen? Dit zorgt voor extra spanning en zorgt ervoor dat je wilt blijven lezen.

De Zeven Sleutels is nu al voor mij de must-read serie van 2023! Ik kijk ontzettend uit naar het tweede deel Voorbij de val dat in oktober uitkomt.

Meer recensies van Eefke van Geffen