Rugzwemmen

Nog voor ik de flaptekst had gelezen, was ik al nieuwsgierig naar Rugzwemmen van Marc ter Horst. Want deze cover springt er absoluut uit. Love it or hate it, maar je blijft in de boekwinkel of bibliotheek absoluut stilstaan om dit boek eens te bekijken. En na het lezen van de flaptekst, had ik helemaal zin om in dit boek te duiken. Samen met een groep enthousiaste bookstagrammers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Heel erg bedankt uitgeverij Gottmer voor deze kans en het recensie-exemplaar.

Rugzwemmen:
In de kinderwagen ging Noor al mee naar demonstraties voor het klimaat. Maar nu ze op de middelbare school zit, is ze helemaal klaar met de spandoeken en de sombere nieuwsberichten. Alleen in het water kan ze de zorgen van zich af laten glijden. Met vage cursussen, spirituele stenen en een zomerkamp proberen haar ouders haar op te vrolijken, maar Noor trekt liever haar eigen plan. Terwijl haar vriendinnen naar de zon vliegen, trekt zij er in haar eentje op uit. Zo leert ze de eigenwijze Tim beter kennen en ontdekt ze dat er genoeg is om blij van te worden, ook in tijden van hittegolven, overstromingen en ouders die denken dat ze wel weten wat goed voor je is.

De boeken van Marc ter Horst gaan over de aarde, natuur en klimaat. En na veel informatieve kinderboeken te hebben geschreven, is hier nu zijn fictiedebuut: Rugzwemmen. Dit jeugdboek leest heel vlot door de fijne schrijfstijl van Marc ter horst. Hij weet je te verrassen door niet de voorspelbare paden te bewandelen. En dat begint al meteen op de eerste bladzijde, waar je als lezer meteen in het verhaal wordt gedropt. Een verrassende binnenkomer die nieuwsgierig maakt. Ik bleef lezen om te ontdekken wat er zou gaan gebeuren en om meer over de personages te weten te komen.
En juist van die personages had ik meer willen zien. Ik kreeg voor mijn gevoel geen compleet plaatje, niet van Noor en niet van de mensen om haar heen. Soms blijven situaties en gedrag vaag of niet verklaard. Misschien is dat bedoeld om de lezer aan het denken te zetten en een eigen mening te vormen. Maar bij mij zorgde het er vooral voor dat ik minder goed kon meeleven met personages en wat zij meemaakten.

In Rugzwemmen spelen natuur en klimaatverandering een grote rol. Het is mooi verweven door het verhaal. Maar daarnaast gaat het over zoveel meer. Familie, vriendschap en zeker ook mentale gezondheid spelen een rol in dit boek. Veel thema’s dus maar er is een mooie balans in te vinden.

Het einde van dit boek vind ik goed uitgevoerd. Passend bij de stijl en opzet van het verhaal, is dit geen einde met een strikje erom en dat alles is opgelost. Maar we krijgen als lezer wel een beeld van hoe het verder kan gaan met Noor.

Rugzwemmen is een boek voor 12+ kinderen en ik vind het ook echt goed geschreven voor deze doelgroep. Het lijkt me ook een perfect boek om in de klas te lezen en bespreken. Het verhaal roept vragen op en is een perfect uitgangspunt voor discussies over bijvoorbeeld het milieu, familieband vriendschap en eigen grenzen.

Meer recensies van Eefke van Geffen