Hayat Arkadasi

Elbert Grift 13 augustus 2024
Metin Mutlu is in het kader van een uitwisselingsprogramma als student Creative Writing in San Francisco belandt, min of meer op de bonnefooi want hij moet eerst nog onderdak vinden, na een hopeloze nacht in een vies hostel belandt hij in een pension met allemaal bijzondere gasten waar hij uiteindelijk wel een band mee krijgt.
Het speelt zich af ten tijde van de aanslagen en dat heeft impact op de hoofdpersonen in het boek, de wereld rondom hem verandert als hij de mysterieuze Joan Springfield leert kennen, hij is gelijk geobsedeerd door haar maar Joan is geen makkelijk iemand, worstelt enorm met zichzelf en dat bemoeilijkt het om echt tot elkaar te komen, hoe vurig Metin haar ook begeert.
Op afstand spelen er ook dingen die hem parten spelen, uit Amsterdam krijgt het nieuws van haar zus dat zijn vader, die zich ophoudt in Izmir na het huis uitgezet te zijn gezet door zijn moeder , weer wenst terug te komen naar Nederland om een restaurant te beginnen in de Frans Halsstraat (tegenwoordig heet het Harmani, voor mij als lezer leuk omdat mijn broer er naast woont) maar Metin voorvoelt dat zijn vader weer de fout in zal gaan, het zou zijn lot bepalen voor de korte toekomst die hij met Joan had bedacht, maar waar nu een streep doorheen gezet wordt.
Ik heb wederom vreselijk genoten van dit boek van Murat Isik, hij schrijft bijna gezellig zou je kunnen zeggen, waar sommige lezers het te lang vonden, vond ik het precies goed, als Murat er nog iets meer peper en zout aan had toegevoegd was dit echt een superboek geworden, nu is het gewoon een zeer goed boek, waar ik heerlijke uurtjes mee heb doorgebracht.

Meer recensies van Elbert Grift