Terechte straf

Elbert Grift 25 augustus 2024
15 november 1959 zal voor de oudere bewoners uit Holcomb (West Kansas) nog in de herinnering staan als 1 van de meest gedenkwaardige uit de plaatselijke geschiedenis, reden voor Truman Capote om deze gruweldag en de nasleep te verwerken in deze indrukwekkende non-fictie roman.
Het gezin Clutter is een rijk gezin, waarvan de vader een korenboer zijn zaakjes goed op orde heeft en verschillende werknemers heeft, waaronder een man met de naam Fleiming die later in de cel zal belanden en in feite de aanleiding vormt voor het aanstaande drama in 1959.
Hij vertelt medegevangenen Dick en Perry dat hij een goede baas had in Clutter en dat hij een vermogend man is, toen de 2 vrijkwamen gingen ze de boerderij bezoeken om wat rijker te worden maar dat zou een mislukking worden, ze ruimden wel alle getuigen op, wat inhoudt dat het hele gezin werd geëxecuteerd, waaronder de 2 pubers Nancy en Kenyon op een uiterst lafhartige manier.
De 2 vluchten maar uiteindelijk zal het recht zegevieren, waar rechercheur Dewey een grote rol vertolkte.
Truman beet zich in de zaak vast en werd er nauw bij betrokken, werd in het begin nog wel geholpen door Harper Lee (ook geen onbekende in de schrijverswereld) maar rondde het zelf af.
Toen ik de laatste bladzijde las van dit uiterst boeiende relaas van deze gruwelijke moordzaak, denk ik ja, in sommige gevallen is de doodstraf de enige straf die goed is voor dit soort lui, die willens en wetens weerloze mensen afknalt om sporen te wissen, vroeger vond ik de dood onmenselijk, maar mijn mening is wel bijgesteld, als mensen zonder geweten andere mensen menen om te moeten brengen en de toekomst te ontnemen en daarmee veel leed aan familie, vrienden en buurt veroorzaken, dan ben ik voor, en dat geldt ook zeker voor deze Perre en Dick.
Ik heb eigenlijk geen idee in welk hokje dit boek geplaatst moet worden, het is een combiroman van misdaad, politie, nonfictie, maar het is een mustread voor veel lezers, dat vind ik.

Meer recensies van Elbert Grift