De afbrokkelende liefdesmuur in Berlijn

Elbert Grift 28 juli 2024
Het juiste ogenblik, de goede gelegenheid oftewel Kairos zo luidt de titel van het boek en dat heeft alles te maken met de ontmoeting van de 19 jarige Katharina en de 53 jarige Hans dat plaatsvindt in 1986 in Berlijn.
Deze ontmoeting is het begin van een affaire die voor beiden obsessief wordt, de leeftijd lijkt alleen een probleem voor omstanders, het echte probleem is dat Hans nog getrouwd is en een zoon heeft die maar iets jonger is dan Katharina.
Na 2 jaar leidt een studiejaar van Katharina in Frankfurt de eerste haarscheurtjes op, ze deelt het beeld met Vadim een vriend, en moet zich verantwoorden voor Hans voor, wat hij noemt, ernstige misstap.
Hij wordt ziekelijk gemeen naar haar toe en praat diverse bandjes in waarin hij aangeeft hoe hij zich vernedert voelt, op dit moment denk je echt: "Flikker toch met die ouwe zak en ga je eigen jonge leven leiden", maar de liefde voor hem zit enorm geworteld en de affaire loopt toch door alleen wel met wroeging, langzamerhand brokkelt de liefdesmuur af, allemaal tegen de achtergrond van een veranderend Europa en waarin de 'echte muur' ook op het punt staat te worden afgebroken.
Het boek is vlot geschreven, het liefdesverhaal zeer boeiend, zelfs spannend, maar bijvoorbeeld de gedetailleerd uitstapjes naar klassieke muziek interesseert me daarentegen weer helemaal niet en vond ik ook niet echt relevant voor het verhaal, normaal een 7 maar dat kan niet bij Hebban (helaas) dus vind ik 3 sterren genoeg, net niet genoeg om het naar de 4 sterren door te slaan.

Meer recensies van Elbert Grift