De kunstzinnige zwerver

Elbert Grift 24 juli 2024
Het verhaal gaat over 2 vrienden die elkaar in het klooster ontmoeten, Narziss is van zin om zich op te werken naar abt (is nu nog novice) en Goldmund is gedropt door zijn vader, omdat deze geen zin had hem op te voeden nu zijn moeder vertrokken was.
Er ontstaat een hechte band tussen de 2 vrienden, maar er zit een enorme kloof in hun opvattingen, Goldmund ontdekt bij een stiekum uitstapje dat vrouwen bij hem een electrische schok teweeg brengen, het wordt tijd om de wijde wereld in te trekken.
Met zijn knappe verschijning weet Goldmund talloze vrouwen tot samensmelting te verleiden, maar de vrouwen die de grootste aantrekkingskracht op hem uitoefenen weet hij niet voor zich te winnen.
Na jaren van zwerven waar hij zichzelf heeft ontdekt als beeldend kunstenaar kruisen de wegen van de vrienden elkaar weer en zo komt Goldmund weer thuis in het klooster.
Een boeiend verhaal, moet eerlijk zeggen dat ik de eerste pakweg 80 bladzijden niet bijster interessant vond en ik overwoog het dicht te slaan, maar ik heb het toch een kans gegeven en daar ben ik blij om.

Meer recensies van Elbert Grift