Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Hoge verwachtingen niet ingelost

Eline R 19 september 2019
Na zijn succesvolle debuut, Eland, snijdt Muus in We doen wat we kunnen een enorm zwaar thema aan. Hij beschrijft het verhaal van twee gezinnen met elk een dochter, die hun zomers samen doorbrengen in een vakantiehuisje aan zee. Aan de oppervlakte lijkt het te gaan om twee gelukkige families tot het noodlot toeslaat en de twee dochters een zwaar ongeval hebben met een quad. De ene dochter ligt in coma en de andere lijkt er met een paar kneuzingen vanaf te komen, maar blijkt al snel een nieuw hart nodig te hebben. De families komen hierdoor onder zware druk te staan en al snel worden de barstjes in hun onderlinge relaties zichtbaar en worden deze alleen maar groter en groter. Wanneer blijkt dat de ene dochter waarschijnlijk niet meer uit haar coma wakker zal worden en de andere dochter net haar hart nodig lijkt te hebben staan de families voor een moeilijke keuze. Kan je het hart van je eigen dochter opgeven om het leven van de dochter van je vrienden te redden? Kan je van je vrienden vragen dat zij het hart van hun dochter opgeven om jouw dochter te redden?

Muus weet al vanaf de achterflap de aandacht van de lezer te grijpen met dit grootse dilemma dat centraal staat in We doen wat we kunnen. Dit wekt de verwachting dat het boek emotioneel zwaar zal zijn en we meegenomen zullen worden doorheen het proces van rouw en verwerking dat de ouders (en de dochters?) doorstaan tijdens deze zware tijd en dit aangrijpende dilemma. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van elke ouder, sommige momenten worden zelfs herhaald om het vanuit verschillende perspectieven te lezen, en hierdoor worden alle gebeurtenissen erg vertraagd. Het lijkt zelfs alsof de lezer zijn/haar verwachtingen rond het dilemma even on hold moet zetten, omdat er zo lang geen sprake is van het dilemma waar al sprake van is op de achterflap.

Voordat Muus het daadwerkelijke dilemma onder de loep neemt, plaatst hij eerste de relaties tussen de verschillende hoofdpersonages onder een microscoop en wordt er verbazend weinig aandacht besteedt aan hoe het ongeluk nu eigenlijk gebeurd is en hoe het met de meisjes gaat in het ziekenhuis. Hierdoor blijft de lezer vrij lang op zijn/haar honger zitten omtrent het beschrevene op de achterflap. Doordat het dilemma zo laat in het boek volgt, lijkt er zelfs geen tijd meer over te zijn om hetgeen waar iedereen op zit te wachten voor de volle 100% uit te werken. Het dilemma op zich verdwijnt naar de achtergrond naast de innerlijke woelingen van de hoofdpersonages.

Een microscopische blik op de hoofdpersonages kan erg interessant zijn en dan is het natuurlijk minder erg dat het dilemma naar de achtergrond verdwijnt, maar Muus is er jammer genoeg niet in geslaagd om de lezer op dit vlak te grijpen. Hij beschrijft de gevoelens van de hoofdpersonages op een soort alwetende, afstandelijke manier, waardoor de problematiek op emotioneel vlak niet genoeg doordringt. Dit afstandelijke wordt gecombineerd op een focus op bepaalde momenten die vaak niet al te logisch lijkt. Muus zoomt in op momenten die relevant zijn voor de problematiek tussen de ouders, maar trekt dit nooit open naar extra informatie omtrent het ongeluk, de meisjes, de omstandigheden, de medische kant… Dit is een erg spijtige combinatie en zorgt ervoor dat de lezer op vlak van verwachte en eigenlijke inhoud meermaals op zijn/haar honger blijft zitten.

Dit boek had een zeer aangrijpend en emotioneel boek kunnen worden, maar Muus is hier jammer genoeg niet in geslaagd. Hij beschrijft de emoties en gebeurtenissen te afstandelijk, waardoor hij de lezer moeilijk weet te raken. Hoe ongelooflijk het ook klinkt: in de filmversie kan dit verhaal misschien een tweede kans krijgen in dat de acteurs de emoties beter weten uit te drukken en het publiek meer mee weten te krijgen in het verhaal dan Muus heeft gedaan in zijn geschreven versie.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Eline R

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur