Toen was het donker

Eline Smit 07 juni 2020
Het boek begint spannend. Overal op de wereld is het 12 minuten donker, pikdonker! Wat is er aan de hand? Zonsverduistering? Natuurramp? Men weet het niet. Wat als dit vaker gebeurt? Na 12 minuten wordt het weer licht, en bij een schoolgebouw verschijnt een soort zwerver. Een onbekende man, die beweert de zoon van God te zijn. Joe is zijn naam.

Juf Sophie neemt Joe stiekem mee naar haar appartement en biedt hem een slaapplek aan. Joe is op aarde gekomen op de wereld te verbeteren. Kan Joe de problemen van de mensheid oplossen en de 12 wereldleiders op één lijn krijgen?

Het verhaal leest vlot en heeft een fijne schrijfstijl. Mede door de korte hoofdstukken en de systematische opbouw. Het onderwerp is origineel: een mondiale crisis vanwege een virus, klimaatverandering en overbevolking. We zijn allemaal op de wereld met elkaar verbonden, maar toch ook zo verdeeld. Behalve Joe, kwamen de overige personages bij mij niet echt tot leven. Dat vond ik een beetje jammer.

Mede door het open einde van het verhaal, moet dit boek de lezer aanzetten tot denken. Samenkomen om voor onze kinderen en kleinkinderen een veilige toekomst te garanderen!

Meer recensies van Eline Smit