Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Dichtbundel put met vrije associaties troost uit hoop en escapisme

Eline van der Boog 18 maart 2024 Hebban Recensent
In dichtbundel Derde ogentroost neemt Elle Werners de lezer mee in haar kijk op verschillende internationale gebeurtenissen die plaatsvinden. Net als in Thuis & niet pluis is de dichtbundel in verschillende versies verschenen. Ondanks de persoonlijke toon die Werners hanteert, zijn de boodschappen bestemd voor een breed lezerspubliek. In Hoe donker het was en hoe muf is het lyrisch ik ‘op zoek naar metaforen’. De wereld kan een hachelijke plek zijn. Het gedicht gaat verder met: ‘zoiets als een bloedbad op een plein / maar veel en veel heftiger nog’, om af te sluiten met het escapistische besluit: ‘ooit stap ik in een ruimteschip’. De haiku-achtige gedichten bieden een overwegend zalvend karakter. De wereld is niet altijd een fijne plek, maar in het vrij associëren ligt een kracht verscholen om de realiteit behapbaar en wellicht zelfs dragelijk te maken. Ook als dit maar voor even is: ‘In een zondvloed van letters greep ik mijn troost’.

Gedichten die gedragen worden door associaties zie je ook terug in Werners bundel Thuis & niet pluis. Het verhaal van haar vader Jan-Theo Werners die als amateur-filmer unieke beelden maakte van Den Bosch in oorlogstijd, lag hieraan ten grondslag. In Derde ogentroost blijft tussen de dichtregels door het ‘nietpluisgevoel’ hangen dat gevoed wordt door een veranderende leefomgeving. De lezer wacht een veelzijdigheid aan thema’s: oorlog, klimaatverandering, dood, milieuvervuiling, culturen en pandemie. De gedichten bevatten geen rijm en positioneren zich midden op de pagina – soms voorzien van grote, dikgedrukte titels. Dit zorgt voor overzichtelijkheid waardoor de lezer zich kan richten op de associaties die Werners maakt. Hoewel sterk gekleurd door de visie van de lezer, wordt de essentie van een gedicht bij iedere herlezing meer blootgelegd. Af en toe voegt Werners na een reeks associaties zelf een welkome verduidelijking toe: ‘Mensen spreken elkaars taal niet / en worden verplicht zich aan de regels te houden’.

Het losbreken van het ‘nietpluisgevoel’ gebeurt meermaals aan de hand van metaforen en vergelijkingen met de natuur, muziek, dieren en het waarderen van andere, verre culturen. Opvallend is dat Derde ogentroost voortbouwt op dichtregels in Thuis & niet pluis. Deze bewerkingen dragen een andere boodschap uit of bieden de lezer context. Verzachting wordt geboden in de vorm van diverse subthema’s, waaronder het zoeken naar verbinding. Is de wereld eerst nog ‘een wrede plaats, met een gevoel / van drukkend racisme in de lucht’, even later schrijft Werners: ‘uit de broze conversatie / groeit iets levensvatbaars.’ Ook het achterlaten van het breekbare kind-zijn wordt ingezet als kracht: ‘Om alles beter te kunnen waarderen / staar ik naar een geplet viooltje in een kinderknuistje / ’ tegenover: ‘De jaren zijn verstreken / ik maak mijn eigen kleuren.’ De willekeurige associaties creëren een uitdagende leeservaring vol symboliek. De gedichten in Derde ogentroost nodigen uit tot herlezing en bieden in de kern troost bij de verwerking van zware, actuele maatschappelijke thema’s door middel van hoop en escapisme.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Eline van der Boog

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur