Zoek je rustig in praktisch handboek van de Koreaanse ‘Twitter Monk’

Eline van der Boog 30 augustus 2024 Hebban Recensent
Rust vinden een drukke wereld, het lijkt onmogelijk. Volle agenda’s, banen die veel tijd en energie vragen en daarnaast nog een druk privéleven geven je allemaal het gevoel alsof je wordt geleefd. Soms zelfs met een burn-out, depressie en andere psychische problemen tot gevolg. Toch is het volgens de Koreaanse zenboeddhistische monnik Haemin Sunim – die je met zijn bijnaam ‘The Twitter Monk’ gerust een influencer mag noemen – wel degelijk mogelijk om te midden van deze drukte échte rust te ervaren. Aan de hand van acht hoofdstukken neemt Sunim je in Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt mee in diverse inzichten die hij gedurende zijn leven als student, monnik en docent heeft opgedaan. Deze inzichten wisselt hij af met adviezen over hoe je in onze drukke maatschappij zoekt naar rustpunten. Zijn stelling ‘Als jij rustig bent, zal de wereld ook rustig worden’, zie je in het hele boek terugkomen.

‘De wereld draait ook wel verder zonder jou.
Laat het idee los dat jouw manier de enige goede is,
dat jij de enige bent die iets kan laten gebeuren.’

‘Is het echt de wereld die zo druk is, of is mijn geest zo druk?’ luidt een van de eerste diepgravende vragen in Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt. Sunim is als zenboeddhist fan van mediteren. Hierin vindt hij de rust en ontdekt hij nieuwe denkpatronen om in het dagelijks leven toe te passen. Het zal je dan ook niet verbazen dat hij meditatie als een van de eerste dingen aanraadt aan zijn lezers. Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt behandelt veel onderwerpen. Zo komen relaties en liefde, het leven, de toekomst en spiritualiteit aan bod, maar gaat het boek ook dieper in op de rol van je werk in hoofdstukken Passie en De toekomst. Waar het Japanse ikigai voornamelijk gaat over het volgen van je hart en doen wat je leuk vindt waardoor je gelijkgestemden vindt, focust Sunim zich op de sociale en emotionele kanten van (samen)werken met uiteenlopende mensen. Afstand, nabijheid, emotioneel volwassen worden én zijn, empathie vergroten en zelfcompassie kweken lopen als rode draden door Sunims verhalen, inzichten en adviezen.

‘Als we iemand helpen omdat we hopen
er iets voor terug te krijgen,
is dat niet geven, maar lenen.’

Ieder hoofdstuk start Sunim met een inleidend stukje tekst. Soms is dit een boeddhistisch verhaal, soms een herinnering of anekdote. De korte lessen die volgen zijn bedoeld om over na te denken tijdens het mediteren. Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt is dan ook geen boek om in één ruk uit te lezen. De titel verklapt het eigenlijk al: neem ook zeker voor het lezen de tijd. Sunim schrijft zachtmoedig en toegankelijk waarbij de theoretische elementen en praktische handvatten goed in balans blijven. Wat opvalt is dat Sunims adviezen direct bruikbaar zijn – als je tenminste bereid bent om je eigen binnenwereld te verkennen. Zijn teksten worden afgewisseld met kleurrijke, paginagrote illustraties van Young-cheol Lee. Op iedere afbeelding bevinden zich piepkleine figuurtjes midden in de natuur die samen een verhaaltje uitbeelden. Een soort anti-stress zoekplaatjes! Zo tegen het einde wordt Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt ietwat te religieus, maar de boodschap is tegen die tijd duidelijk overgebracht: de wereld is dan wel druk, maar jij hebt de regie in handen hoe druk het voor jou precies is.

‘Een wijze vecht niet tegen de wereld.
Op de meest ontspannen en speelse manier
belichaamt hij gewoon de waarheid dat hij er één mee is.’

Meer recensies van Eline van der Boog