Lezersrecensie
Filmisch #MeToo-verhaal met veerkrachtige boodschap
Sofia heeft geen makkelijke jeugd gehad. Werkloosheid, chronisch geldgebrek en huiselijk geweld zorgden ervoor dat haar ouders al vrij vroeg na haar geboorte gingen scheiden. Al zolang Sofia zich herinnert, raakt haar moeder verzeild in relaties met foute mannen. Ze sleuren haar mee in hun zucht naar alcohol, drugs en andere verslavingen. Sofia voelt zich niet veilig met deze mannen in de buurt, maar hoeft ook niet op de steun van haar moeder te rekenen die ervan overtuigd is dat haar leven is mislukt met de komst van het moederschap: ‘altijd waren er mannen die belangrijker waren.’ Sofia droomt van een ander leven en besluit de theateropleiding te doen. Wanneer ze als puber in contact komt met Jacob, een professionele fotograaf, vormt dit gaandeweg de start van een veelbelovende carrière in de showbizz. Misbruikt van Corine Kuijper volgt Sofia’s weg naar roem, die echter ook een duistere keerzijde heeft.
Kuijper debuteerde in 2020 met Schaduwfamilie. Een jaar later verscheen het los te lezen vervolg Schaduw over Sardinië en in 2022 volgde roman Misleid. In haar vierde boek Misbruikt belandt Sofia, na een aantal rollen in grote Nederlandse films te hebben gespeeld, in Hollywood. Waar ze haar getroebleerde jeugd – en vooral haar moeders vriend Ronnie – juist achter zich had willen laten, gonst de Amerikaanse filmwereld van seksueel en emotioneel misbruik en intimidatie. Sofia komt al snel onder de vleugels van de opdringerige Nick terecht, die in ruil voor het inzetten van zijn invloedrijke netwerk een ‘relatie’ met haar wil beginnen. In korte hoofdstukken stapelen de intriges, schandalen en grensoverschrijdende gedragingen zich op. Te midden van deze chaos ontdekt Sofia stukjes van een grimmige gebeurtenis die enkele machtige mannen voor de jonge vrouwen in de filmindustrie verborgen proberen te houden.
Misbruikt behandelt zware onderwerpen die Kuijper empathisch verwoordt. Sofia heeft geregeld herbelevingen na het misbruik dat ze heeft meegemaakt. Daarnaast drukt de slechte band met haar inmiddels overleden moeder zwaar op haar schouders. Als antwoord hierop wordt het verhaal afgewisseld met emotionele dagboekfragmenten van Sofia’s moeder. Ondanks de focus op een palet vol ingrijpende problemen en Kuijpers pogingen om ze voor de lezer invoelbaar te maken, blijven de personage op afstand. Door de flinke vaart in het verhaal leest het boek filmisch en vlot, maar overheerst het gevoel dat er een zekere diepgang ontbreekt. De plotwendingen die onafgebroken over elkaar heen buitelen versterken dit. Dat neemt niet weg dat Kuijper wezenlijke thema’s rond de (#)MeToo-beweging aanstipt. De zware passages worden goed gedoseerd met luchtige stukken als Sofia op stap gaat met haar beste vriendin Manon of haar hart lucht bij de lieve Sergio. Gaandeweg verandert Sofia van een onzekere tiener in een veerkrachtige jonge vrouw. Een transformatie die slachtoffers sterkt om, ondanks het misbruik dat ze hebben meegemaakt, voor zichzelf en hun levensgeluk op te (blijven) komen.
Kuijper debuteerde in 2020 met Schaduwfamilie. Een jaar later verscheen het los te lezen vervolg Schaduw over Sardinië en in 2022 volgde roman Misleid. In haar vierde boek Misbruikt belandt Sofia, na een aantal rollen in grote Nederlandse films te hebben gespeeld, in Hollywood. Waar ze haar getroebleerde jeugd – en vooral haar moeders vriend Ronnie – juist achter zich had willen laten, gonst de Amerikaanse filmwereld van seksueel en emotioneel misbruik en intimidatie. Sofia komt al snel onder de vleugels van de opdringerige Nick terecht, die in ruil voor het inzetten van zijn invloedrijke netwerk een ‘relatie’ met haar wil beginnen. In korte hoofdstukken stapelen de intriges, schandalen en grensoverschrijdende gedragingen zich op. Te midden van deze chaos ontdekt Sofia stukjes van een grimmige gebeurtenis die enkele machtige mannen voor de jonge vrouwen in de filmindustrie verborgen proberen te houden.
Misbruikt behandelt zware onderwerpen die Kuijper empathisch verwoordt. Sofia heeft geregeld herbelevingen na het misbruik dat ze heeft meegemaakt. Daarnaast drukt de slechte band met haar inmiddels overleden moeder zwaar op haar schouders. Als antwoord hierop wordt het verhaal afgewisseld met emotionele dagboekfragmenten van Sofia’s moeder. Ondanks de focus op een palet vol ingrijpende problemen en Kuijpers pogingen om ze voor de lezer invoelbaar te maken, blijven de personage op afstand. Door de flinke vaart in het verhaal leest het boek filmisch en vlot, maar overheerst het gevoel dat er een zekere diepgang ontbreekt. De plotwendingen die onafgebroken over elkaar heen buitelen versterken dit. Dat neemt niet weg dat Kuijper wezenlijke thema’s rond de (#)MeToo-beweging aanstipt. De zware passages worden goed gedoseerd met luchtige stukken als Sofia op stap gaat met haar beste vriendin Manon of haar hart lucht bij de lieve Sergio. Gaandeweg verandert Sofia van een onzekere tiener in een veerkrachtige jonge vrouw. Een transformatie die slachtoffers sterkt om, ondanks het misbruik dat ze hebben meegemaakt, voor zichzelf en hun levensgeluk op te (blijven) komen.
2
Reageer op deze recensie