Levensverhaal biedt inspirerende sleutels tot je eigen kracht

Eline van der Boog 23 september 2024 Hebban Recensent
De meeste mensen hebben wel een bepaald beeld bij wat ze in hun leven allemaal voor elkaar willen krijgen. Een passende opleiding vinden, een interessante baan, leuke vrienden hebben en een fijne relatie zijn enkele doelstellingen die velen nastreven. Toch zijn het de tegenslagen in het leven die ons een spiegel voorhouden die duidelijk maakt wat we zelf écht willen en niet enkel wat anderen van ons verwachten. Gerrit Verweij neemt de lezer in zijn boek Ontdek je grote kracht mee in zijn levensloop. Van een beschermde jeugd in een christelijk gezin tot zijn bewogen studententijd in Delft waarin hij actief lid was van studentenverenigingen, in het bestuur zat van studieverenigingen en voorzitter was van een dispuut. Met korte onderbrekingen van zijn studie Civiele Techniek en later Civiele Planologie leidde Verweij het leven van een ‘fulltime linkse activist’ en voerde hij acties over thema’s die eind jaren 60, begin jaren 70 heersten: strijden voor democratisering in het onderwijs, meer ontwikkelingssamenwerking en tegen koloniale uitbuiting. Leiding geven, mensen overtuigen en de wereld een beetje beter maken begonnen zich langzaam te openbaren als zijn bronnen van energie. Maar op het gebied van liefde en later ook op zijn werk loopt Verweij tegen grote obstakels aan die hem eerst in een crisis doen belanden.

Verweij werkte als universitair docent en vervulde vervolgens verschillende (leidinggevende) functies bij onder andere de gemeente Gouda. Nu hij is gepensioneerd leeft hij vanuit zijn grote kracht en is hij actief als life coach, astroloog, helderziende en lichtwerker. Ontdek je grote kracht is zijn eerste boek. Opvallend aan zijn levensverhaal is dat er een duidelijke transformatie in zijn leven plaatsvindt. Waar Verweij vroeger moeilijkheden en andere lastige kwesties uitsluitend vanuit logica benaderde en daarbij vertrouwde op de wetenschap, komt hier verandering in als zijn tweede huwelijk strandt en hij op zijn werk met een ingrijpend conflict te maken krijgt. Deze crisis in zijn midlife voert hem naar een cursus Astrologie nadat hij hier via vrienden al eerder mee in aanraking is gekomen. Ook start Verweij met mediteren – sessies die hij gebruikt om zijn intuïtie te versterken – en legt hij Tarotkaarten om antwoorden te krijgen op (levens)vragen. Gevolgd door I Tjing, chakra’s, handlezen en termen als flow en synchroniciteit. In deze kentering ligt de kracht van dit boek besloten. Verweij neemt de lezer mee naar iets wat in eerste instantie buiten zijn eigen comfortzone ligt en waar hij gaandeweg toch steeds vertrouwder mee raakt. Dit beschrijft hij zo helder, gedetailleerd en vol zelfinzicht dat de lezer niet alleen betrokken raakt bij de ingrijpende gebeurtenissen in zijn leven, maar de spirituele reis naar inzichten, genezing en het inzetten van deze kennis om anderen te helpen voor het lezerspubliek eveneens behapbaar wordt.

Ontdek je grote kracht begint met het sprookje van de vreemde vogel die Verweij vervolgens door het boek heen weeft. Dit sprookje, dat zijn verandering van een parkiet in een adelaar beschrijft, schreef hij tijdens zijn crisis in opdracht van zijn therapeut. Het verhaal gaf hem veel inzicht in zijn jeugd en de wijze waarop hij zich ontwikkelde. Ook de moeilijkheden waar hij later in zijn leven tegenaan loopt, weet hij daardoor beter te plaatsen. Hoewel het boek erg is toegespitst op het leven van Verweij, biedt het de lezer inspirerende sleutels tot het ontdekken van de eigen grote kracht. De ontwikkeling die de auteur doormaakt van vier naar tien sleutels kun je als voorbeeld gebruiken om zelf te groeien. Centraal in de lessen staan het vinden van en luisteren naar de innerlijke stem, de obstakels die bij relaties komen kijken en hoe je die kunt overwinnen en jezelf confronteren met je angst(en). ‘Achter onze grootste angsten zitten onze grootste talenten verborgen’ zo stelt Verweij. Een stelling die als een rode draad door het boek loopt. Voor wie geïnteresseerd is geraakt, heeft de auteur achterin het boek bijlagen toegevoegd met informatie over astrologie, meditatie en Tarot en een uitgebreide lijst met inspiratiebronnen. Ontdek je grote kracht is wellicht geen leeskost voor iedereen, maar wie openstaat voor groei en esoterische onderwerpen vindt hier een helder levensverhaal die de basis vormt vanwaaruit Verweij de lezer coacht op het gebied van relaties, werk en het ombuigen van je angst in een kracht.

Meer recensies van Eline van der Boog