Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Autobiografisch debuut geeft stem aan slachtoffers van psychisch geweld

Eline van der Boog 07 december 2022 Hebban Recensent
In 2019 zoekt een jongen hulp bij een café midden in het Drentse plaatsje Ruinerwold. Zijn woonsituatie in een naburige boerderij is niet meer vol te houden. Het bericht van de politie-inval die niet veel later volgt, wordt groots door de (internationale) media opgepakt. Artikelen koppen de wildste verhalen over ‘het spookgezin uit Ruinerwold’. Nadat in de vijfdelige documentaire De kinderen van Ruinerwold (2021) van Jessica Villerius in beeld is gebracht hoe het gezin heimelijk leefde in de benauwende greep van het geloof van vader Gerrit Jan, vertelt Israel van Dorsten in zijn autobiografische debuut Wij waren, ik ben. Weg uit Ruinerwold over zijn eigen (traumatische) jeugdervaringen. Hij legt het proces uit waarin hij geleidelijk het geloof is kwijtgeraakt en vervolgens de kracht vond om te ontsnappen aan het fysieke en mentale misbruik van zijn vader.

‘Gods zoon draagt de naam Gerrit Jan’ schrijft Israel aan het begin van zijn boek. Na zich te hebben aangesloten bij verschillende geloofsgemeenschappen waaronder de Koreaanse Verenigingskerk (Moonsekte) van Sun Myung Moon, voelt vader Gerrit Jan de roeping om zijn eigen geloof te starten. Zijn negen kinderen groeien op met de overtuiging dat hun vader de nieuwe messias is die bouwt aan een soort Eden. Om deze paradijselijke plaats te realiseren, moeten de kinderen strikt worden opgevoed. Ze moeten veel bidden, de ‘slechte’ invloed van de buitenwereld afweren en hun ‘missie’ serieus nemen. Doen ze dit niet goed genoeg, dan volgen er straffen zoals afzondering, opsluiting en geweld. Het geloof in de geestenwereld staat aan de basis van het leven binnen het gezin. Vader Gerrit Jan is veel in gesprek met eeuwenoude geesten om informatie in te winnen om Eden op te bouwen. Om deze gesprekken te kunnen voeren, gebruikt hij zijn vrouw als medium. Wanneer zij overlijdt, moeten een paar van zijn kinderen deze ‘hemelse taak’ overnemen.

Zo ook Israel. Een groot deel van Wij waren, ik ben. Weg uit Ruinerwold beschrijft zijn slopende dagen als medium en de honderden geesten die in zijn lichaam zijn geweest. Hoewel hij de rol eerst als een ‘zegening’ zag, verandert dit na verloop van tijd:

‘Is het allemaal een spelletje voor mij? (…) Als ik met mijn volle verstand zou beseffen dat ik meedoe aan een totaal bizar fantasiespelletje, zou ik het nooit kunnen volhouden. Ik móét wel geloven dat het echt is. Het is de enige manier om te overleven.’

Deze door indoctrinaties onderdrukte gedachten en gevoelens sijpelen desondanks zijn bewustzijn in en vormen daar de aanzet tot de barsten in zijn geloof. Een zin als ‘Vader speelde met mijn identiteit alsof ik een poppenkastpoppetje was’, laat zien hoe schrijnend en hopeloos zijn situatie moet zijn geweest. Terwijl Israel een combinatie probeert te vinden tussen gehoorzamen en in het geheim contact leggen met de buitenwereld, voert hij een steeds hevigere mentale strijd tussen vrij willen zijn, maar het niet durven.

Het geloof in Wij waren, ik ben. Weg uit Ruinerwold zit complex in elkaar, waardoor je als lezer even je weg moet vinden. Toch lukt het Israel om de gebeurtenissen binnen het gezin vlot en weloverwogen te beschrijven. Je wordt meegesleurd in de fictieve werkelijkheid waarin zijn vader de kinderen dwangmatig betrekt. Het als jongvolwassene in stand blijven houden van zijn vaders overtuigingen – zelfs als de man ernstig ziek is – laat zien hoe diep psychisch geweld wortelt als gevolg van jarenlange angst, eenzaamheid, vervreemding en weinig tot geen ruimte om jezelf te kunnen ontwikkelen. Het onbegrip voor het gevoel psychisch gevangen te zitten en tegelijkertijd de ongrijpbaarheid van de destructieve impact hiervan, komen tot uiting wanneer diverse zorginstellingen ook niet goed weten hoe ze met Israels roep om hulp om moeten gaan. Wij waren, ik ben. Weg uit Ruinerwold geeft een stem aan slachtoffers van psychisch geweld, en is tevens een moedige noodkreet aan de geestelijke gezondheidszorg voor meer aandacht en begrip voor emotioneel en psychisch misbruik.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Eline van der Boog

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur