voor echte booklovers!

Eline Wilde-Noijen 15 augustus 2024
New Yorkse literair agent Nora Stephens is het tegenovergestelde van de stereotiepe romcom-heldin. Ze is stoer, heeft een scherpe tong en zoekt beslist niet naar ware liefde. Ze zou echter alles doen voor haar zus, zelfs een zomer doorbrengen op het platteland. Van picknicks in bloemenweiden en dates met aantrekkelijke houthakkers komt echter niks. Nora loopt uitgerekend de norse redacteur Charlie Lastra uit New York steeds tegen het lijf. Dat zou een leuk toeval zijn, ware het niet dat ze elkaar al hebben ontmoet voor werk…. en dat was allesbehalve gezellig.

Ik heb veel over de boeken van Emily Henry gehoord, maar er nog nooit eentje gelezen. Booklovers is de eerste en ik kan alvast zeggen dat het zeker niet de laatste gaat zijn, want wat een heerlijk verhaal.

“Desondanks voel ik een golf van trots wanneer Sharon bevestigt wat ik al wist: dit boek klópt gewoon. Er gaat een bepaalde energie uit van de bladzijden, iets duidelijks en vastberadens. Om sommige boeken kun je gewoonweg niet heen, die bezorgen je een griezelig gevoel van déjà vu. Hoewel je niet weet wat er te gebeuren staat, weet je dat er geen ontkomen aan is.”

Het verhaal is voor ons als boekliefhebbers al een schot in de roos, maar ook een perfect boek voor als je op vakantie bent, want de hoofdpersonage brengt de zomer ergens op het platteland door en heeft een baan in het boekenvak. Sommige situaties zijn dan herkenbaar, wat ik heerlijk vind om over te lezen.

Ik moest in het begin echt even wennen aan een nieuwe verhaallijn, schrijfstijl en de personages, maar zodra je er helemaal in zit is het moeilijk om het boek aan de kant te leggen.

“Zelfs als je op de laatste bladzijde begint en denkt alles te weten, kan een boek je soms nog verrassen.”

Het boek bevat levensechte/ realistische personages. Puur en rechtdoorzee. What you see is what you get. Langzaam maar zeker sluit je Nora, maar ook Libby en Charlie in je hart.

Alle puzzelstukjes passen een voor een allemaal in elkaar. De auteur kan gewoon toveren met woorden, vind ik. Het is zo verfrissend om te lezen over personages die niet perfect zijn.

“Wanneer de toekomst het heden wordt, is dit het verleden. Maar nu nog niet.”

Ik heb getwijfeld over het aantal sterren, maar dankzij alle mooie zinnen en de puzzelstukjes die mooi in elkaar passen zonder geforceerd aan te voelen krijgt het boek gewoon een verdiende 5 sterren van mij.

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen