Lekker dwars!

Eline Wilde-Noijen 27 augustus 2024
Een dolkomisch avontuur over Stip en zijn vrienden.

Het is afgelopen met de gaten in je sokken, jeuk waar je net niet bij kan
en beschimmelde kaas - de dwarsliggers zijn nu regelaars, en helpen mensen
in plaats van hen het leven zuur te maken.

Het leven lijkt eindelijk volmaakt...

Tot de stad Kronkeldonk geteisterd wordt door de ene ramp na de andere.
Huizen worden op zijn kop gezet, het stinkt er naar smerige zweetsokken,
kleren verdwijnen en nog veel meer eigenaardige dingen.

Lukt het Stip en zijn vrienden om de daders te vinden?

En daar is eindelijk het vervolg op de eerste Dwars & Co. Ik moest even nadenken hoe en wat er in het eerste deel gebeurde, maar ik zat er eigenlijk meteen weer helemaal in. En zeker omdat er in het begin van het boek terug geblikt wordt, heel handig.

Het boek is meteen weer grappig, met heel veel grappige woorden. Zoals: schrikschrokker, peperspuiter, krommetenenwrikker, knijpgrijper, tandenbektrekker, vangnetknaller en een knaagzaag. Dit zijn bijvoorbeeld allemaal apparaten die ze nodig hebben bij het regelen. Ik ben echt een beelddenker dus ik zag het helemaal voor me. Lol gegarandeerd. En voor meer van die leuke woorden moet je zeker de woordenlijst die achterin staat eens goed bekijken.

"Die hutselfrutseltrutsels! buldert meester Dram. Die klikkerklakkerstakkers! Hij ontploft bijna.
Die ottertotterfrotters! raast hij verder. Die snurk... Dram! roept Dox. Beheers je!"

Wat ik in het eerste deel echt tof vond waren de illustraties. Die geven het verhaal echt wat extra's. Gelukkig zijn ze er ook in dit deel in overvloed.

Dit boek is één groot avontuur waardoor het moeilijk is om het boek aan de kant te leggen. Nog een hoofdstuk, dan ga ik iets doen. Vervolgens ben je een half boek verder. Je moet gewoon weten hoe het met Stip en zijn vrienden vergaat en of het wel goed komt.

Dwars & Co en de rampenregen krijgt van mij 4 sterren. Ik ben echt door het verhaal heen gevlogen, mede door de fijne schrijfstijl maar ook alle grappige woorden, situaties en illustraties.

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen