Meneer Bart

Sanne weet het zeker: groep 8 wordt anders! Al jaren zit ze in een vreselijke klas, maar met meneer Bart krijgen ze dit laatste schooljaar de vrolijkste en leukste leraar van De Appeltuin. Hij zal ongetwijfeld iets leuks van dit jaar weten te maken. Sannes hoop valt echter snel in duigen. Door de komst van een nieuwe leerling zakt de sfeer in de groep juist naar een ijskoud dieptepunt. Dennis zet zijn klasgenoten aan tot pesten, discrimineren, vechten. Hij zoekt dagelijks de grenzen op en dat leidt er toe dat meneer Bart het lastigste schooljaar uit zijn loopbaan beleeft. Gelukkig heeft meneer Bart, naast alle ellende die hij op zijn pad krijgt, ook genoeg moois om naar uit te kijken. Zo staat er om te beginnen een spectaculaire rondreis naar Australië gepland in de zomervakantie. Op 17 juli 2014 stapt hij samen met zijn vriendin aan boord van vlucht MH17….

Toen ik dus las waar Meneer Bart over ging moest en zou ik hem lezen. En ik ben niet teleurgesteld. Dit is er eentje voor op de lijsten, voor kinderen (vanaf 11) maar ook zeker eentje voor jongeren en volwassenen.

Een boek dat je oppakt en je weet hoe hij eindigt, maar dat maakt het verhaal niet minder mooi. Het doet iets met je. En het is echt bijna onmogelijk om hem weg te leggen.

Je leest in het begin van het boek hoe het jaar van meneer Bart in groep 8 is geweest. Een hele pittige klas, maar ook met mooie uitschieters. De auteur heeft dat mooi beschreven, want het voelde even alsof ik zelf weer in groep 8 zat. En daar zie je ook dat elk kind zijn eigen rugzakje heeft.

Wat mij het meest heeft geraakt uit het boek is het moment in het vliegtuig voorafgaand aan het ongeluk. Niemand is zich daar bewust geweest van de ramp die ging plaatsvinden, maar ook op de grond ging het leven gewoon door…

En daarna laat de auteur “mooi” zien wat voor impact de ramp MH17 heeft gehad. Hoeveel mensen hierdoor geraakt zijn…

Het boek krijgt van mij 4/5 sterren, want het is een mooi eerbetoon aan Meneer Bart en vriendin. Maar eigenlijk aan alle overleden passagiers van deze vlucht. Het is belangrijk om ze nooit te vergeten en erover te blijven praten. Een boek voor de leeftijd vanaf 11 jaar, maar ook zeker voor volwassenen.

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen