Veelbelovende begin, maar soms te langdradige stukken

elinevandm 13 september 2024
Ik zie je van Yrsa Sigurdardottir is het eerste deel in een nieuwe Scandi reeks getiteld Zwart ijs. In dit deel maken we kennis met Soldis die als au pair aan de slag bij een familie die heel afgelegen woont. Als de dichtbijgelegen buurman enkele dagen niets meer van hen hoort, gaat hij op onderzoek en ontdekt een waar bloedbad in het huis. De politie wordt opgetrommeld en daar maken we kennis met politieman Tyr en nog enkele andere politiefiguren zoals Karo en Idunn.

Het verhaal speelt zich dan ook af op 2 fronten. Ongeveer de helft van de hoofdstukken gaan over het hedendaagse politieonderzoek, de andere stukken gaan over het verleden en hoe de au pair haar dagen beleefde voor het bloedbad plaatsvond. Het is in die hoofdstukken dat het soms wat langdradig en kinderlijk begon te voelen want er zaten toch wel wat delen bij die niet meteen een meerwaarde vormen voor het verhaal. Het begin van het boek was zeer veelbelovend met de ontdekking van de lijken en de sfeer was meteen beklemmend en grimmig. Ook het feit dat de boerderij van het gezien afgelegen is, draagt bij aan die toch ietwat lugubere sfeer. De ontknoping was goed en deed alvast uitkijken naar het tweede deel Blijf hier niet. Intussen heb ik dat deel ook al gelezen en gerecenseerd. Voor Ik zie je geef ik 3 sterren.

Meer recensies van elinevandm