Als de tijd ons komt halen voelt als een warme deken

Ellen 09 oktober 2024
Kort maar krachtig, dit boek is een absolute aanrader. De verhalen die Linda Blij schreef toen zij nog werkte als uitvaartbegeleidster zijn zo prachtig, zo respectvol, zo ontroerend.

‘Als de tijd ons komt halen’ is een bundel verhalen uit eigen ervaring, hier en daar wat aangepast, zodat herkenning wordt voorkomen.

Uit elke ervaring spreekt liefde, warmte, vanuit de nabestaanden, vanuit Linda zelf. Het is zo mooi om te lezen over de levens die voorbij zijn gegaan, wat zij achter hebben gelaten en hoe nabestaanden allemaal op verschillende wijzen omgaan met zo’n groot verlies. Je kunt denken dat een boek waarbij elk verhaal over de dood gaat, een intens treurig boek zou zijn, maar het tegendeel is waar. ‘Als de tijd ons komt halen’ is een bundel over het leven, over genieten van kleine dingen, want ja, het kan zomaar voorbij zijn.

Linda Blij laat je met haar boek zien hoe het er aan toe kan gaan in de uitvaartwereld. Vanzelfsprekend zijn dit haar ervaringen, haar emoties, haar beleving. Desondanks geeft het naar mijn mening een zeer compleet beeld van waar je als uitvaarbegeleidster zoal tegenaan kunt lopen.

Haar schrijfstijl is warm en respectvol en ik las dit boek vrijwel de gehele tijd met een glimlach op mijn gezicht.
Ze spreekt duidelijk vanuit haar hart en haar liefde voor dit vak is voelbaar. Toch is zij op dit moment niet meer werkzaam als uitvaartbegeleidster. Ze voelde bij zichzelf dat het tijd was voor een volgende stap.

Dank aan Uitgeverij Palmslag voor dit meer dan prachtige boekwerk, waar heel veel mensen steun aan kunnen hebben; ik spreek hierbij uit eigen ervaring.

Meer recensies van Ellen