Ga je mee naar Domburg?

Ellen 09 september 2024
Books & Cocktails organiseerde nog een heerlijke zomerse leesclub, voordat we met z’n allen de herfst weer induiken. We lazen Bikini’s en Kites, geschreven door Anja Janssen.

Het verhaal speelt zich af in Domburg, Zeeland. Bo heeft daar in de zomermaanden haar eigen bikinishop, waar ze ook allerhande andere leuke strandspullen verkoopt, die zij of zelf heeft gemaakt of zelf in Ibiza-stijl heeft verfraaid. Ze verkoopt bikini’s van bepaalde merken, maar daarnaast ook die van haar eigen lijn.

Als op een dag Lars haar shop binnenstapt met zijn nichtje Sanne, is Bo direct al gecharmeerd van hem. En dat lijkt wederzijds te zijn. Maar dan ontdekt ze dat hij mede-eigenaar is van de kitesurfschool verderop het strand. Samen met zijn broer runt hij deze school, maar is hij ook de concurrent, want ook daar worden bikini’s verkocht van merken die ook zij in haar shop heeft hangen. Dit vindt zij behoorlijk lastig, mede omdat zij zijn broer Harm niet kan luchten of zien.

Toch slaat bij beiden de vonk over maar of het kans van slagen heeft valt nog maar te bezien. Ze zijn enorm verschillend en hebben beiden genoeg om mee te dealen wat zaken uit het verleden betreft.

Anja Janssen heeft een luchtige soepele schrijfstijl, die perfect past bij deze zomerse feelgood. Ze schrijft zo beeldend, dat je je tijdens het lezen op het strand van Domburg waant, langs de branding, langs de strandhuisjes en ’s avonds zitten op een boomstam bij het kampvuur.

De personages zijn goed uitgewerkt en het is fijn om te lezen hoe Bo en Lars naar elkaar toe groeien, maar ook een persoonlijke groei doormaken. Het komt geloofwaardig over. Bo is echt een mensen-mens, ook al is ze onzeker over zichzelf. Lars heeft in het verleden iets traumatisch meegemaakt en wordt daar nog dagelijks mee geconfronteerd. Anja Janssen omschrijft de emoties van hen realistisch, waardoor je als lezer ook echt een connectie met Lars en Bo krijgt. Ook de puberale uitlatingen van Sanne zijn herkenbaar en daardoor heerlijk om te lezen.

Bikini’s en Kites is een feelgood die je ook echt met een goed gevoel dichtslaat na het lezen. Er zitten zeker wat zwaardere thema’s in verwerkt, maar Anja heeft deze mooi verweven in de rest van het verhaal. Het klopt aan alle kanten.

Meer recensies van Ellen