Ga mee naar werelden die soms net even naast het onze liggen...

Ellen 02 juli 2024
Marc Koning schreef 9 verhalen in een magisch-realistische stijl, die hij bundelde in dit boek, Het laatste gesprek, tevens de titel van een van de 9 verhalen.
Magisch-realisme dekt zeker de lading als het over deze verhalen gaat: veel gebeurtenissen kunnen daadwerkelijk plaatsvinden, maar dan volgt er die twist, die soms zelfs tegen het genre horror aan schuurt.

De slechtere kanten van de mens komen volop aan bod, zoals hebzucht, wraak, jaloezie… Daders veranderen in slachtoffers en andersom.

Het is niet gemakkelijk dit boek in woorden te vatten, zonder al te veel weg te geven. Op de achterflap staan uit diverse verhalen al wat zinsneden en die geven de lezer een aardig beeld van wat te verwachten van deze bundel verhalen.

Niet alle verhalen vond ik even boeiend, maar bijvoorbeeld Fix vond ik echt subliem; mogelijk denk je als lezer te weten hoe het zal verlopen, maar dan verrast Marc je met een mooie plottwist. Een soort van “Boontje komt om zijn loontje” en dat zie je meer terug in deze verhalen. De wijze waarop Marc dit verwoord is soms best gruwelijk, maar dat is te verwachten in een boek met magisch-realistische verhalen.

Soms dreigt Marc hier en daar iets te veel uit te weiden, maar niet dusdanig dat het ergernis opwekt. Bepaalde dialogen zouden iets minder uitgebreid mogen, zonder dat dit afbreuk doet aan de strekking van het verhaal.

Samengevat is Het Laatste gesprek een fijne bundel verhalen voor een ieder die van een tikkeltje horror houdt, vermengt met de wat mindere eigenschappen van de mens. “Bezint eer gij begint” schoot regelmatig door mijn gedachten als ik las wat de personages van plan waren te gaan doen. Dit maakte mij nieuwsgierig naar de gevolgen van hun daden.
De verhalen variëren in lengte en dit maakt dit boek tot een ideale bundel: je kunt als je wat minder tijd hebt en toch even wil ontspannen kiezen voor een van de wat kortere verhalen, die je even meenemen naar een wereld, net buiten het onze.

Dank je wel Marc dat ik deze bundel voor je mocht lezen en recenseren. Ik hoop dat je nog meer verhalen gaat schrijven naast je werk als IT-er.

3,5 sterren

Meer recensies van Ellen