Op zoek naar haar roots

Ellen 09 augustus 2024
Haar eigen reis naar Guatemala inspireerde Machteld van Beek tot het schrijven van het boek Het verborgen verleden, waarin Angelina op zoek gaat naar haar biologische ouders.
Dit verhaal bestaat dan ook deels uit de herinneringen van haarzelf en deels uit fantasie.

Angelina is single en zwanger. Dit is een bewuste keuze, maar ze merkt wel dat ze, nu zij zelf een kindje verwacht, meer wil weten over haar biologische ouders. Niets aan te merken op haar adoptieouders, maar het kriebelt: ze wil meer ontdekken over haar roots.

Luca, de privédetective die zij hiervoor heeft ingeschakeld, is een Italiaanse droom met zijn “ogen als chocolademelk: uitnodigend, warm en verleidelijk.”

Het verborgen verleden deed mij denken aan het televisieprogramma ‘Spoorloos’ waarin men ook regelmatig op zoek gaat naar de biologische ouders van adoptiekinderen.

Machteld van Beek weet de aandacht van de lezer goed vast te houden door af en toe kleine tipjes van de sluier op te lichten en de nieuwsgierigheid van de lezer te blijven prikkelen. Angelina heeft op een zeker moment het gevoel dat zij de doos van Pandora heeft geopend en spreekt zichzelf dan toe dat ze altijd de zoektocht kan staken. Dit roept direct vragen op, ook bij de lezer. Waarom is Angelina destijds geadopteerd? Was dit vrijwillig of noodgedwongen? Leven haar ouders nog? Etc. etc.
Dit is goed gevonden, want het boek is daardoor maar moeilijk weg te leggen. Samen met Angelina en Luca wil je het verhaal achter de adoptie te weten zien te komen. Dat Luca en Angelina zich daarnaast tot elkaar aangetrokken voelen is natuurlijk ook een leuke bijkomstigheid van dit prachtige verhaal.

Aan de hand van brieven van haar biologische moeder wordt het verhaal van haar duidelijk. De reis naar Guatemala, waar het allemaal begon en er een hoop veranderde. Het is ontroerend om te lezen, maar maakt je op bepaalde momenten ook nijdig over de loop der gebeurtenissen destijds. Het had zo anders kunnen zijn. De invloed die dit heeft op de levens van meerdere personen raakt je door hun geloofwaardigheid.

Het verborgen verleden wordt verteld vanuit het perspectief van Angelina die op zoek is naar haar verleden, vanuit Luca die ingehuurd is door Angelina maar ook zijn eigen sores heeft en vanuit dat van haar biologische moeder aan de hand van de door haar geschreven brieven aan Angelina. Dit geeft een mooi compleet beeld.

De emoties zijn echt en dat zorgt dat Het verborgen verleden een verhaal is dat je raakt. Toch heb ik ook regelmatig moeten lachen door de manier waarop Machteld van Beek bepaalde zaken omschrijft, zoals bijvoorbeeld de auto van Luca.

Ik vond het leuk dat het verhaal van Angelina zich afspeelt in Haarlem, omdat ik daar in de buurt ben opgegroeid en jarenlang heb gewerkt. Ik zag haar lopen vanaf de Grote Markt met de St. Bavo naar het Spaarne. Dit maakte het voor mij extra beeldend, omdat ik daar zelf heel wat keertjes heb gelopen.

Samengevat is Het verborgen verleden een aanrader: ontroerend, romantisch en met de nodige juist opgebouwde spanning is dit een verhaal wat nog na blijft sudderen in je hoofd nadat je de laatste pagina hebt gelezen.

Dank aan Loft Books voor het recensie-exemplaar. Dit heeft overigens geen invloed op mijn altijd eerlijke mening over een boek.

4.5 ster

Meer recensies van Ellen